Sveriges Konsumenter i Samverkan
- för ökat konsumentinflytande -
Nr 109 - 11 mars 2009 • • Snabba KonsumentNyheter • • Ansv utg: Bengt Ingerstam
070-604 77 25

Det är nu vi behöver dig
och du behöver vår gemensamma organisation
Det finns alltid något att skriva om, väcka opinion om, avslöja, rekommendera eller bara informera. Informerade konsumenter som gör medvetna val är ju ett mål, men nu när den globala ekonomiska krisen (som en del kallar lågkonjunktur) blir allt allvarligare och den ekologiska krisen blir alltmer en verklighet, blir rollen som konsumenter viktigare än någonsin.

Satsningen ”Konsumenter granskar” är precis vad vi alla just nu behöver, något att lita på och klara signaler om vad du bäst kan göra med dina pengar och att samarbeta i granskningen.

Konsumtionen sviker i dessa tider och då ser vi resultaten, men konsumtionen kan också påverka samhällets uthålliga utveckling.

Vår stora chans är här nu!

Vår organisation blir allt viktigare, vår gemensamma konsumentstyrda organisation, som inte behöver ta hänsyn till andra särintressena än våra egna och gemensamma intressen för bättre hälsa, ekonomi, uthållig samhällsutveckling och global hållbar utveckling.

Det är lönande att vara med. Några tips till, liknande de om löken, och årsavgiften 200/250:- är lätt intjänad!

Vad lär oss artikeln om priserna på löken?
Jo att vi har mycket att tjäna på att veta:
vi kan få våra pengar att räcka längre
vi kan njuta av billiga råvaror och äta mer varierat och mera hälsosamt
lusten att prova på en lågkolhydrat-hög fett kost (LCHF) och t o m gå ner i vikt
det lönar sig att laga mer mat hemma det blir billigare att vara frisk
vi måste granska tillsammans
vi behöver oss

Hjälp till med att:
Värva flera medlemmar eller prenumeranter
Sprid våra flygblad, ladda ner enkelt här:

- Konsument-Nyckeln (pdf)
- Folkupproret Rädda vår Mat- margarinerna (pdf)
- Folkupproret Rädda vår Mat (pdf)
- Framtidens odlingsmark (pdf)
Ge bidrag för att kunna utveckla verksamheten
- om skolmaten
- må bättre
- framtidens mat – dialog med näringslivet
- granskning av produkter och kostråd
Skriv på namninsamlingen Skolmaten landet runt

Tänk vad smör är populärt
Nu har vi ett fall till här där man vill lura oss med benämningen smör, ja till och med påstå att det ju är ett ”begrepp”. Visst förstår vi att det skulle klinga urfånigt att kalla det för ”Margarindeg”, vilket det i verkligheten är. Hade man varit smart hade man kunnat kalla det ”mördeg” för det sa man förr.

Vi kommer ihåg pepparkakorna ”bakade med smör”, fast det var det minsta som var inblandat, men det hade inte klingat lika bra med ”bakade med margarin”. Läs mer >>

Omelettsmet
i fyrkantig kartong

Att bara komma på iden att sälja färdigblandad omelettsmet måste ha två orsaker, antingen underskattas konsumenterna (enkelt och snabbt) med att de inte ens kan göra en enkel omelett, eller så måste man bli av med ägg som man inte kan sälja på vanligt sätt.

I vart fall har Kronägg gjort bort sig! Läs hela analysen >>


Dags att granska böcker
om kost, hälsa och fetter

I vårt projekt ”Konsumenter granskar” öppnar vi nu upp för inlägg från all er medlemmar, läsare, debattörer eller författare för en demokratisk diskussion om ”sanningar” bakom fakta.

Hela avsnittet med motsägande exempel från nya böcker >>



Tipsa vänner och bekanta
Konsument-Nyckeln - sprid den
Mer information som du kan sprida vidare
Ge bort Konsument-Nyckeln! >>

Uppmärksamma!
Världskonsumentdagen den 15 mars och den internationella kampanjen:

Junk food Generation är Consumers Internationals (CI) kampanj för att stoppa marknadsföring av ohälsosam mat till barn. Till officiella sajten >>

Vårt bidrag: Avslöjandet om Kellogg´s reklam till barn för ohälsosamt livsmedel och koppling till WWF
En stor andel av det som kallas Junk Food riktar sig till barnen och reklamen är utstuderad och hänsynslös.

Tänk om föräldrar vore mera vakna och undvek att köpa de färgglada lockande paketen? Kanske inte så lätt när hungriga och otåliga barn tjatar och kräver att få just dessa paket.

Det cyniska är att man hänger på denna reklam just på produkter som uppfattas som nyttiga, utan att kolla innehållet av socker, fett och salt med barnen som måltavla.


Läs mer och se fler bilder >>


Vi granskar salt
I ”Konsumenter granskar” är nu frågan om salt uppe till granskning. Vi samlar nu olika inslag med olika infallsvinklar här för att ha just granskningen samlad. Det tål verkligen granskning, från 4:50:- till 1 150:- per kilo. Visst finns det smakskillnader, men för att koka potatis duger grovt salt för 4:50 per kilo och flingsalt är en meningslös lyx för uppåt 150:- per kilo.
Läs mer >>


Gul lök från 3 till 34 kronor
Visst kan man tjäna på att veta och tänk vad mycket gott man kan göra av gul eller röd lök! Bilden visar dagens inköp av gul lök, det är en läxa.

Konsum hade påspackade små gula lökar för
79:80 per kilo, för mycket jobb att skala. ICA hade packad gul lök ”ICA” för 33:80, i samma butik Euroshopper för 4:90 /påse klass 2 (verklig vikt 840 gram och ojämna samt groddar och 5 lökar att kassera). Både ICA och Konsum sålde i lös vikt för 9:90 kilot, Willys 4:90 och i 5 kg säckar för 2:98 kilot samt ekologiskt lök 11:50 kilot. Netto lösvikt 3:- kilot.

Ge löken en chans!
Men bli inte lurad på priset!
Läs mer >>

Kolla alltid hemsidan www.konsumentsamverkan.se för artiklar som inte skickats med i nyhetsbrevet

©  Copyright SKIS 2005-2009