Sveriges
Konsumenter i Samverkan - för ökat konsumentinflytande - |
Nr 103 - 21 januari 2009 | • • Snabba KonsumentNyheter • • | Ansv utg:
Bengt Ingerstam 070-604 77 25 |
Socker - boven nr 1 när det gäller hälsan I vår serie ”Må Bättre” presenteras just nu ett antal artiklar under temat ”Sockerdetektiven”. Från och med detta nummer kan de endast läsas av Nyckelprenumeranterna och medlemmarna. Här kommer praktiska råd och tips om hur du (för en billig penning!) kan stimuleras till en annan livsstil för ett bättre liv. Du kan alltså välja att hos oss för 250:-/år (fritt för medlemmar!) få vägledning eller välja olika klubbar för allt från 1000:- och uppåt, ja ända upp till 10 000:- per år. Vi ska i fortsättningen granska de olika klubbarna, olika kostvägledning och inte minst de olika kostlärorna och göra utvärderingar. En specialistgrupp är bildad och startar nu och är öppen för flera kunniga medlemmar. Läs mer >> Vilken makt man tillskriver oss konsumenter! I genomsnitt konsumerar vi 22 gram ål per år och konsument i Sverige. Det är vad de 200 ton som fiskas på dispens blir om man räknar lite. Jasså, inte mer säger alla. Nej men vilket liv det är om vår konsumtion av ål, precis som det är vår skuld att ålen är en hotad art. Är handeln och indirekt WWF medvetna om vilken symbolfråga man har gjort av ålsituationen? Läs mer >> Är vi, konsumenterna, lurade på torsken? Mycket har debatterats och många initiativ har tagits, i syfte att rädda torsken. Men ibland undrar man vad man försöker rädda. Hedern, kvoterna eller friheten att fiska utan kontroll. Läs mer >> Vi engagerar oss för fisket och fisken – varför? Läs mer i en tidigare publicerad artikel från 2007 >> |
![]() |
World Consumer Rights WCRD-Day 15 mars ![]() Det kommer att drivas en kampanj för att öka vakenheten och att verka för att införa en internationell kod hur detta skall stoppas. Det är väl ingen som inte tror att godis och sötade produkter har en plats här! Intressant är att World Health Organization WHO (Världshälsoorganisationen) har öppnat för en konsultation och där har vi möjlighet att bidra och påverka. Resultatet kommer att offentliggöras i god tid före WCRD. Vi deltar redan i kampanjen ”Junk Food Generation”, men nu har vi chansen att göra något verkligt stort. Var med och utarbeta vårt bidrag till WHO, anmäl ditt intresse. ![]() Läs mer här >> England förbjuder azo-färgerna Läs mer >> Unilever minskat reklamen med 34% under 2008 Ja den förljugna reklamen om 10 sanningar om margarin, som ju många sett igenom, kanske inte var så bra för företaget. Läs mer >> Margarin som miljöhot ![]() Skolarbetet, som är författad av Terese Eidenmark, är inte nådig i sin kritik mot Becel och margariner. Bland annat skriver hon att margarinet har flera problem, tillverkningssättet är ett, transporterna ett annat. Men det största problemet av alla är att margarin i olika former marknadsförs som både naturligt och nyttigt. Klicka här för att läsa hennes arbete, varifrån bilden (t h) också är hämtad. |
© Copyright SKIS 2005-2009 | Därför SKN (pdf) | Tidigare SKN > | Prenumerera här > |