I bakgrunden ska noteras att vi hade byggt
upp kontoret i Stockholm samt utökat personalen stimulerade
av ett statsbidrag på 1 200 000 kronor per år, som
först departementet under den socialdemokratiska regeringsperioden
beviljade för utvecklingen men senare halverade ”av
politiska beslut”. Senare vid alliansregeringens tillträdde
drogs det ner, schablonmässigt för alla, med en viss
procent och i vårt fall till 396 000 kronor. Därefter
överlämnades till Konsumentverket att hantera fördelningen
av bidragen till organisationerna.
2008
Första gången KOV skulle sköta fördelningen
av konsumentpengar blev det avslag
med motiveringen att ett papper inte kommit in. Trots att vi informerat
dem att detta skulle komma direkt
från Skatteverket. Det kom inte fram i tid, eller försvann
någonstans på vägen. Kanske missade Skatteverket,
som lovat skicka det direkt till KOV, men ingen signal från
verket om att det inte kommit fram utan bara ett byråkratiskt
avslag, utan tanke på konsekvenserna.
Kravet på detta registreringsbevis om att vi var registrerade
som arbetsgivare togs sedan bort inför 2009, alltså
onödig byråkrati. Då ansågs utdrag ur skattekontot
vara tillräckligt. Tydligen räcker det för att
eliminera en gammal och verksam konsumentorganisation.
Senare samma år avslogs samtliga våra projektansökningar,
men nu med motiveringarna att de inte ansågs uppfylla kriterierna,
(ytterst subjektivt!).
2009
Utlysningen av ansökningstiden gick inte ut annat än
via KOV:s hemsida, låg alltså dold där, så
man skulle bevaka det själv. Kanske inte så logiskt
att börja leta datum före sommaren, när förra
ansökningen avgjordes i februari på våren samma
år. Datum alltså ändrat till sista augusti, framflyttad
6 månader mot tidigare år. Fler missade det. Bristande
information kan tyckas i så viktigt ärende. Gick inte
att få anstånd en enda månad.
2010
Man avslog igen (sid1,
sid2) vår ansökan
och åberopar nu tidigare historik för 2008 då
ansökan avslagits, som om det skulle varit ett motiv, samt
att vi missat tiden för att söka för 2009. Dessutom
uppgav man att vi deklarerat att vi inte hade skulder till Kronofogden,
vilket vi hade markerat i ansökan och det var korrekt vid
ansökningstillfället, men de hann regleras innan beslut
skulle fattas. Dessa uppkom temporärt och uppstod då
vi skulle stänga kontoret i Stockholm, p g a att vi inte
fått medel tidigare, alltså en konsekvens av uteblivna
tidigare bidrag. Man tolkar reglerna om att inte få ”ha”
sådana skulder till att ”inte få ha haft”
och det är ju juridiskt feltolkat. Att då påstå
att vi ”inte kan hantera medel” är ju barockt
då vi inga medel fått att hantera, men varit tvungna
näst intill avveckla för att kunna hantera neddragningen
och de få resurser vi haft, medlemsavgifterna, samt lånat
ihop.
Föga hänsyn tagits till att det borde få finnas
flera organisationer och till det omfattande och långvariga
arbete vi lagt ner. KOV har alltså sett som sin roll att
snarare sätta krokben för en fristående organisation
än att vara angelägen om utvecklingen av organisationer
på konsumentområdet. Ingen dialog eller hjälpande
hand utan man hängavs sig åt synnerligen byråkratiskt
sökande efter även små betydelselösa detaljer
för att kallt kunna fälla en organisation.
Är det verkligen KOV:s roll att monopolisera konsumentområdet?
Är det avsikten från departementet att KOV ska ha mandat
att eliminera växande organisationer?
Sedan KOV fått hand om fördelningen har Sveriges Konsumenter
(dåvarande Sveriges Konsumentråd) fått minst
12 miljoner medan vi på petitesser helt lämnats utan
bidrag.
Vi kan inte se några som helst relevanta skäl, utan
ser det mera som konsekventa mindre detaljer man åberopat
och som inte borde vara tillräckliga för att åstadkomma
sådan både allvarlig, upprepad och oproportionerlig
skada för en organisation. |
|