![]() |
Sveriges Konsumenter i Samverkan | |
Kampanj:
Synts
och hörts
|
2008-11-07 | Publicerad i Miljömagasinet nr 45 2008 | |
Konsument-nyckeln – en bantningsklubb i tiden | ||
Att vi har problem, både enskilt
och i samhället men också globalt ser vi tydligt i dessa dagar.
Våra globala ledare gör försök nu att stabilisera
systemen för penningflöden, för att inte skapa än
värre kaos. Det är klart, skulle flödena av energi stoppas
skulle vi alla frysa ihjäl och skulle transporterna av varor och
personer stanna så stannar samhället och ett ännu tystare
kaos skulle inställa sig. Problemet är att vi har byggt in oss
i ett system, som måste fungera om det ska kunna leva vidare. Vi har lämnat byteshandel och betalningssystem med ”fysiska saker”, stenar eller dasslockstora pengar och nu har vi elektroniska pengar och nya system för hantering och manipulation. I nuläget verkar som alla väntar att våra ”ledare”, makthavarna, ska lösa problemen så det blir lugnt igen och nya arbetstillfällen kan skapas. Man räddar länder numera, banker och hela betalningssystemet. Räntorna sänks för att gjuta mod i börserna och sänka boendekostnaderna för folk, så inte alla behöver hamna i kronofogdens händer, som hände i USA då den spekulativa utlåningen blev rena fällan för folk, när räntorna steg. Det har vi ju sett i Sverige också, tills alldeles nyligen. Har våra finansexperter inte bättre kunskaper eller är det en amatörmässighet typ sandlåda? Kanske nya erfarenheter, om det nu är en tröst. Men det är inte hopplöst. Kan vi som konsumenter kanske göra något, några små insatser, främst för att förbättra för oss själva, men även för att forma ett närskaligt samhälle som kan fungera bättre. (Med närskaligt menar jag varken småskaligt eller storskaligt utan att storleken är anpassad till närområdets behov). Det är vad vi nu i vår konsumentstyrda fristående konsumentorganisation försöker skapa i projektet KONSUMENT-NYCKELN. Systemet måste vara konsumentfinansierat för att behålla objektiviteten. Nyckel är ett verktyg i motsats till alla köpguider och coacher för bantning och bättre hälsa, som gör det i kommersiellt syfte. Låt mig berätta om några av de konkreta råden, som kan vara med i katalogen för åtgärder. Vi börjar med att sprida information, från deltagarna till de närmaste, grannar, arbetskamrater, föräldrar som har barn i samma klass eller via e-post som ju är gränslös. Det handlar inte om något medlemskap utan att abonnera på en nyckel, vi kan ju abonnera på bantningsklubbar för över 1000:- per år, så då borde 250:- vara överkomligt. Vi ska banta inte bara kroppar utan även utgifter, så plånboken blir tjock i stället. Förtjänsten ligger på 1000-lappar, så det blir lönsamt. Här kommer några smakprov:
Det här är KONSUmindre i praktiken, så undviker vi
att konsuMERA och så börjar vi från ”micro-nivån”
på ett fungerande närsamhälle med hushållning
som ledstjärna i stället för tillväxt. |
||
upp |
||
Startsida | Övrig verksamhet och kampanjer | Kontakta oss |