 |
Sveriges Konsumenter
i Samverkan
- för ökat konsumentinflytande - |
PRESSINFORMATION 2008-05-20
Consumers International uppmanar regeringar vid WHA i Geneve denna vecka
att skärpa lagstiftningen mot marknadsföring av onyttig mat och
läsk
Den globala
konsumentrörelsen kräver att industrin går längre
i sina åtaganden beträffande marknadsföring till barn
och unga när det gäller livsmedel och läskedrycker.
Alla världens konsumentorganisationer gör nu gemensam sak och
uppmanar världens regeringar, som samlas i Geneve denna vecka för
WHA, att skärpa lagstiftningen för marknadsföring av ohälsosam
mat och läsk. Vi bifogar här översättningen av pressmeddelandet
från Consumers International:
Som svar på offentliggörandet av International Council of Beverage
Associations´ Guidelines on Marketing to Children, säger Emily
Robinson, kampanjledaren hos Consumers International:
”Medan vi välkomnar industrins erkännande av konsumenternas
bekymmer över marknadsföringen av ohälsosam mat och läskedrycker
till barn, anser vi att dessa medgivanden inte går tillräckligt
långt. Vi behöver globalt överenskomna restriktioner som
håller hela mat och läskedrycksindustrin ansvariga, inte gradvis
självreglering. Förslagen som lagts fram av Coke och Pepsi lyckas
inte motsvara föräldrarnas oro över annonsering för
onyttig mat och läskedrycker i TV före 21.00, skyddandet av
barn under 16 år, samt användningen av kändisar för
att marknadsföra onyttig mat.”
Consumers International (CI) uppmärksammar
de nationella regeringarna som deltar i World Health Assembly (WHA) i
Geneve denna vecka att ta ansvaret för regleringen av marknadsföringen
till barn och ungdom av ohälsosam mat och dryck.
CI har tillsammans med hälsoexperter från International Obesity
Task Force (IOTF) publicerat en global kod för marknadsföring
av ohälsosam mat till barn och ungdom tidigare i år. CI uppmanar
de nationella regeringarna att betrakta denna kod vid WHA som del i World
Health Organisation´s (WHO) globala strategi för att motverka
övervikt/fetma och kostrelaterade sjukdomar. Denna kod går
längre än industrins förslag och kräver ett förbud
för all marknadsföring av onyttig mat till unga under 16 år.
Detta inkluderar:
- Ett förbud mot radio och TV annonsering ohälsosam mat mellan
06.00 och 21.00
- Ingen marknadsföring av ohälsosam mat genom nya media (som
webbsidor, sidor för sociala nätverk och textmeddelanden)
- Inte använda kändisar, seriefigurer, tävlingar eller
fria gåvor för att marknadsföra onyttig mat
- Övervaka och förstärka regelverket genom regeringens
myndigheter
Consumers International (CI) är den enda oberoende
globala kampanjrösten för konsumenter. Med över 220 medlemsorganisationer
i 115 länder formar vi en stark internationell konsumentrörelse
för att hjälpa till att skydda och förstärka konsumenter
överallt. För mer info besök www.consumersinternational.org
CI´s globala kod – International Code on marketing of Food
and Non-Alcoholic Beverages to Children – lanserades i mars 2008.
Ett FAQ blad finns eller ladda
ner en kopia av koden.
Se också:
Junk Food
Generation
Vår pågående kampanj Dumpa
läsken
Sveriges Konsumenter i Samverkan
är medlemsorganisation i CI och deltar i Junk Food Generation
För denna pressinformation svarar Bengt
Ingerstam
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Box 88, 577 22 Hultsfred
Tel: 0495-498 34, 413 15, Mobil: 070-604 77 25
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
|