Till startsidan
  Sveriges Konsumenter
i Samverkan

- för ökat konsumentinflytande -


PRESSINFORMATION             2008-05-20




Consumers International uppmanar regeringar vid WHA i Geneve denna vecka att skärpa lagstiftningen mot marknadsföring av onyttig mat och läsk

Den globala konsumentrörelsen kräver att industrin går längre i sina åtaganden beträffande marknadsföring till barn och unga när det gäller livsmedel och läskedrycker.

Alla världens konsumentorganisationer gör nu gemensam sak och uppmanar världens regeringar, som samlas i Geneve denna vecka för WHA, att skärpa lagstiftningen för marknadsföring av ohälsosam mat och läsk. Vi bifogar här översättningen av pressmeddelandet från Consumers International:

Som svar på offentliggörandet av International Council of Beverage Associations´ Guidelines on Marketing to Children, säger Emily Robinson, kampanjledaren hos Consumers International:

”Medan vi välkomnar industrins erkännande av konsumenternas bekymmer över marknadsföringen av ohälsosam mat och läskedrycker till barn, anser vi att dessa medgivanden inte går tillräckligt långt. Vi behöver globalt överenskomna restriktioner som håller hela mat och läskedrycksindustrin ansvariga, inte gradvis självreglering. Förslagen som lagts fram av Coke och Pepsi lyckas inte motsvara föräldrarnas oro över annonsering för onyttig mat och läskedrycker i TV före 21.00, skyddandet av barn under 16 år, samt användningen av kändisar för att marknadsföra onyttig mat.”

Consumers International (CI) uppmärksammar de nationella regeringarna som deltar i World Health Assembly (WHA) i Geneve denna vecka att ta ansvaret för regleringen av marknadsföringen till barn och ungdom av ohälsosam mat och dryck.

CI har tillsammans med hälsoexperter från International Obesity Task Force (IOTF) publicerat en global kod för marknadsföring av ohälsosam mat till barn och ungdom tidigare i år. CI uppmanar de nationella regeringarna att betrakta denna kod vid WHA som del i World Health Organisation´s (WHO) globala strategi för att motverka övervikt/fetma och kostrelaterade sjukdomar. Denna kod går längre än industrins förslag och kräver ett förbud för all marknadsföring av onyttig mat till unga under 16 år. Detta inkluderar:

  • Ett förbud mot radio och TV annonsering ohälsosam mat mellan 06.00 och 21.00
  • Ingen marknadsföring av ohälsosam mat genom nya media (som webbsidor, sidor för sociala nätverk och textmeddelanden)
  • Inte använda kändisar, seriefigurer, tävlingar eller fria gåvor för att marknadsföra onyttig mat
  • Övervaka och förstärka regelverket genom regeringens myndigheter

Consumers International (CI) är den enda oberoende globala kampanjrösten för konsumenter. Med över 220 medlemsorganisationer i 115 länder formar vi en stark internationell konsumentrörelse för att hjälpa till att skydda och förstärka konsumenter överallt. För mer info besök www.consumersinternational.org

CI´s globala kod – International Code on marketing of Food and Non-Alcoholic Beverages to Children – lanserades i mars 2008. Ett FAQ blad finns eller ladda ner en kopia av koden.

Se också:
Junk Food Generation
Vår pågående kampanj Dumpa läsken

Sveriges Konsumenter i Samverkan är medlemsorganisation i CI och deltar i Junk Food Generation


För denna pressinformation svarar Bengt Ingerstam
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Box 88, 577 22 Hultsfred
Tel: 0495-498 34, 413 15, Mobil: 070-604 77 25
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se