Till startsidan

Sveriges Konsumenter i Samverkan gläds åt att
Al Gore och FN:s klimatpanel får Nobels Fredspris

Dagens stora nyhet, att Al Gore och FN:s klimatpanel fått Nobels fredspris,
är en historisk händelse och en vändpunkt i utvecklingen.

- Det är en klar markering att världens politiker och regeringarnas handlingskraft inte uppfyller förväntningarna från Jordens befolkning, väljarna i demokratiska politiska val samt oss alla som konsumenter. Ska vi vänta på politiska beslut får vi nog inte uppleva det i vår livstid, möjligen ett konstaterande att världens regeringar är överens om att de inte ensamma kan lösa klimatproblemen, säger Bengt Ingerstam, ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan.

Konsumentkraften – eller som man säger på engelska Consumer Power – är den snabbaste och effektivaste vägen att vända klimathotet och här har Al Gore gjort en prestation att skapa opinion och väckt världens alla innevånare om hotet mot vår framtid. Det är inte lösningarna som fattas, det är viljan till handling från det politiska etablissemanget. Ingen politiker vill riskera sin roll genom att framföra obekväma förslag, men vi konsumenter kan välja vägen att KONSUmindre, så har vi mer kvar i plånboken och räddar klimatet snabbare.

Vi uppmanar nu politikerna att ta itu med reklamen och i synnerhet direktreklamen, som inte ger oss konsumenter något eftertraktat, mer än att sortera mera sopor och få oss att göra av med mera pengar. Låt inte reklamkostnaderna vara avdragsgilla för företagen i framtiden.

- Beskatta reklamen i stället och ge pengarna till oss konsumentorganisationer som effektivt kan arbeta för en
hållbar utveckling i ett uthålligt samhälle. Konsumentorganisationer, som är fristående från särintressen,
har större möjlighet att få gehör än pekpinnar från myndigheter och regeringar,
säger Bengt Ingerstam