Till startsidan
  Sveriges Konsumenter
i Samverkan

PRESSINFORMATION             2008-03-14

Dumpa läsken för klimat och hälsa

Den Internationella Konsumentdagen manifesteras i morgon lördag 15 mars världen över. 220 organisationer i 115 länder uppmärksammar denna dag konsumenternas situation och krav på förändringar, inte minst från många stora oseriösa globala företag som bara har sina egna vinstintressen i fokus. Man bortser från klimatpåverkan, hälsofrågor och konsumentnytta, helt respektlöst och cyniskt. Marknadsföringen riktar sig till barn och ungdom, för att skapa trogna kunder för deras skräp-produkter.

En gemensam hemsida lanseras på morgonen den 15 mars: www.junkfoodgeneration.org

Vårt bidrag är att vi lyfter upp frågan om läskkonsumtionen, dess effekter på hälsan och effekterna på klimatet och ifrågasätter vilken konsumentnytta den ger.

"Denna fullständigt meningslösa produktion, transporterna och konsumtionen av läskedrycker borde egentligen förbjudas. Den medför negativa effekter på hälsan hos våra unga, onödiga utsläpp av växthusgaser, men ger ingen som helst konsumentnytta – bara onödiga utgifter." säger Bengt Ingerstam ordförande i den fristående och konsumentstyrda organisationen Sveriges Konsumenter i Samverkan.

Klimathotet är inte försumbart. Genomsnittskonsumtionen ligger på c:a 85 liter per person och år. 800 000 000 liter läsk ger 80 000 000 kg utsläpp av koldioxid i produktion och transporter, motsvarande 47 000 000 mils bilåkande.

"Det är vanligt vatten som tillsätts smaker och socker för att skapa beroende och öka marknaden för Coca Cola, Pepsi Cola, Fanta och andra sötade och kolsyrade vattenprodukter. Ur klimatsynpunkt borde sådan produktion förbjudas, men politikerna vågar inte. Man har fastnat i "transportfällan" Då måste vi våga, som konsumenter. Vi har ju ingen verklig nytta av dessa 800 miljoner liter läsk.", fortsätter Bengt Ingerstam

Läs vårt gemensamma pressmeddelande på engelska samt det svenska materialet om hur vi konsumenter nu agerar direkt på vår hemsida: www.konsumentsamverkan.se

eller direkt: http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/sockerjakten/dumpa_flygblad.htm