Till startsidan

  Sveriges Konsumenter i Samverkan
- för ökat konsumentinflytande -


PRESSINFORMATION             2006-03-15


Världens konsumentorganisationer i
gemensam Aktion emot GMO-livsmedel

I dag 15 mars manifesteras den Internationella Konsumentdagen över hela världen. 250 konsumentorganisationer i 115 länder har som gemensamt tema ”No to GMOs”
- Vi har enligt EU-direktiv, det strängaste i världen, rätt att få veta om ett livsmedel innehåller genmodifierade ingredienser. Men var finns alla kontrollerna? frågar Bengt Ingerstam, ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan.

Inte i alla länder finns rätten att få veta bl a i USA motarbetas alla sådana försök, givetvis av den starka GMO-industrin. Opinionen växer däremot även där från konsumenterna som vill veta, och nu även i Kina, växer opinionen och främst när det gäller ris, där 64 procent säger sig inte vilja ha GMO-riset.

Konsumenternas demokratiska rätt att kunna välja bort GMO-livsmedel är odiskutabel, men då är det viktigt med korrekt märkning och fungerande kontroll. Vi har inte sett några GMO-märkta livsmedel i Sverige än och har därför uppmanat Livsmedelsverket att leva upp till behovet av marknadskontroller, tillsammans med lokala miljökontoren. Brevet kan läsas på vår hemsida, tillsammans med utförligt material från Consumers International: www.konsumentsamverkan.se

Många kanske förvånar sig över att motståndet aldrig ger sig, men då konsumenter inte upplever någon nytta med de manipulerade produkterna. Snarare retar konsumenterna sig på vissa intressens massiva påtryckningar och arroganta uppträdande, att blanda, skapa problem, t o m muta sig till introduktion i U-länder (Indonesien), olyckor med hopblandning (Star link fallet i USA) och blanda ihop löften om att rädda världssvälten med GMO med löften om nya sorter, som ingen ännu sett, är det inte konstigt att konsumenternas tveksamhet bara ökar. Försök att smyga in manipulerade produkter på marknaden, via t ex öl, och rikta sig till en konsumentgrupp som knappast läser innehållsförteckningen, möjligen kollar alkoholhalten, med motivet att "skapa en dialog med konsumenterna" var väl mer skrattretande än seriöst.

Vi kommer nu att distribuera "Nej tack - dekalen" till våra medlemmar runt om i landet, för att dessa medvetna konsumenter ska kunna visa öppet vad de anser, på bilrutor, väskor eller bagar. Samtidigt ökar vår informationsinsats gentemot konsumenter.

- Vi kommer också att uppmuntra bra initiativ och på vår hemsida lista upp företag med klar och sträng GMO-policy och som är lyhörda för konsumenternas krav, avslutar Bengt Ingerstam

Vi hoppas att näringslivet håller med radiohandlaren som i TV för en tid sedan sa:
"Konsumenterna är ju våra bästa kunder."

Mer information finns på vår hemsida:

www.konsumentsamverkan.se >>
Speciellt GMO-frågor >>


För denna pressinformation svarar Bengt Ingerstam
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Box 88, 577 22 Hultsfred
Tel: 0495-498 34, 413 15, Mobil: 070-604 77 25
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se