Till startsidan
  Sveriges Konsumenter
i Samverkan

- för ökat konsumentinflytande -


PRESSINFORMATION             2007-05-10


Konsumenterna kräver snabbare insatser mot klimathoten
– ta itu med reklamen i våra brevlådor!

Sveriges Konsumenter i Samverkan står för att bättre utnyttja konsumentkrafterna för att förändra vårt samhälle mot en mer hållbar konsumtion – bra för plånbok och klimatet. Nu vill vi konsumenter öka trycket på snabba och radikala insatser och kommer här med första förslaget där konsumentkrafterna kan medverka och påverka.

I nyhetsbrevet SKN Snabba KonsumentNyheter, som Sveriges Konsumenter i Samverkan ger ut helt gratis publiceras under torsdagen ett första upprop för KLIMATET och KONSUMENTKRAFTERNAS möjlighet att påverka. Myndigheters, regeringars och EUs uppmaningar till oss att t ex byta till lågenergilampor är jättebra, men det räcker inte och vi kan inte acceptera att man lägger hela bördan på oss konsumenter.

- ”Konsumenterna är irriterade och indignerade över det enorma slöseriet som den oadresserade reklamen i våra brevlådor står för. Totalt måste vi lönejobba 3 månader per år för att finansiera vansinnet, skatteeffekterna inräknade. Därför går vi nu igång med en riktad kampanj för att KONSUmindre och har valt reklamen som första objekt. Reklamen stimulerar också till att konsuMERA och det gynnar vare sig våra plånböcker eller klimatfrågan.” säger Bengt Ingerstam, ordförande för Sveriges Konsumenter i Samverkan.

Direktreklamen, den oadresserade, som skräpar ner i våra brevlådor, står för c:a 100 miljoner kilo papper. Det är drygt 20 kilo per hushåll. Den gör inte många konsumenter glada, skapar bara merjobb, det ska bäras iväg till återvinning. Det svarar för omkring 2 miljoner träd per år, som inte längre kan stå kvar och binda koldioxid.

Är inte detta motiv nog för att ingripa mot slöseriet? Träden ska processas, massan transporteras, tryckas och transporteras ut till våra brevlådor, insamlas ofta utan att läsas, transporteras till återvinning. Ytterligare olja går åt och större koldioxidutsläpp blir följden. (Se bild på samlad reklam inkommet till ett hushåll 2006.)

1989 startade en av våra föreningar, Konsument-Forum, kampanjen och fler har hakat på med dekaler för brevlådorna. Reaktionerna är tydliga, idag har 11 % av hushållen satt upp ”Nej tack-skyltar”, vilket visar en klar uppfattning bland konsumenterna. Men nu krävs att aktionen trappas upp.

- ”Vi tror att med ett ökat konsumenttryck genom att fler konsumenter sätter upp skyltar, kan vi utöva vår gemensamma konsumentkraft. Dessutom agerar vi tillsammans och enskilt gentemot Miljödepartementet för att man även från statsmakterna ska visa handlingskraft – för en bättre klimatsituation” fortsätter Bengt Ingerstam.

Mer information finns på vår hemsida:
www.konsumentsamverkan.se
och om reklamens kostnad >>

För denna pressinformation svarar Bengt Ingerstam
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Box 88, 577 22 Hultsfred
Tel: 0495-498 34, 413 15, Mobil: 070-604 77 25
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se