Till startsidan

  Sveriges Konsumenter i Samverkan
- för ökat konsumentinflytande -


PRESSINFORMATION             2006-10-02


Becel och Unilever anmält till Konsumentverket för
vilseledande marknadsföring med kolesterolpåståenden


Becel har länge drivit kampanjen i TV-reklam och annonser, nu senast på webben: www.becel.se
Samtidigt turnerar man med gratis provtagning av kolesterolvärdet runt om i Sverige och låter inhyrda sjuksköterskor informera om Becel. Samarbetet omfattar även Hjärt-Lungfonden, som lånat sig till denna kampanj. I dag har också Aftonbladet hakat på. Läs mer om detta på vår hemsida >>

Sveriges Konsumenter i Samverkan har därför i dag lämnat in anmälan till Konsumentverket mot den vilseledande och ovetenskapliga och upptrappade marknadsföringskampanjen.
Läs anmälan här >>

- Det är beklämmande att man försöker skrämma konsumenterna med kolesterol och eventuellt samband med hjärtkärlsjukdomar och att påstå att 55 procent av oss alla har för höga värden. Se http://www.becel.se/index3.asp Det är inte i första hand Becel vi ska köpa utan äta mera fet fisk som lax, sill och makrill för att få den nyttiga marina Omega-3 fettsyran och även lägga om livsstil, säger Bengt Ingerstam, ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan, Sveriges enda helt fristående och obundna konsumentorganisation.

Vi följer upp löpande på hemsidan och i Snabba KonsumentNyheter på torsdag. Abonnera gratis på www.konsumentsamverkan.se

För denna pressinformation svarar Bengt Ingerstam
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Box 88, 577 22 Hultsfred
Tel: 0495-498 34, 413 15, Mobil: 070-604 77 25
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se