Sveriges Konsumenter i Samverkan har med uppskattning
mottagit betänkandet och uppskattar att vi beretts tillfälle
att avge vårt yttrande.
Slutbetänkandet är en diger och synnerligen
genomlysande genomgång av de omfattande problem och frågor
som berör konsumentpolitiken och oss konsumenter och välkomnas
av oss som konsumentorganisation, inte minst därför att konsumentperspektivet
kommer ännu mer i fokus än det tidigare gjort.
Trots det är infallsvinkeln färgad av
traditionell syn på konsumentpolitiken och konsumenterna, d v s här
angrips frågorna ur perspektivet att konsumenter är en grupp
i samhället som ska beskyddas. Titeln anger ”Starka konsumenter”.
Sveriges Konsumenter i Samverkan anser att konsumenter blir inte starka
av att skyddas enbart, det som behövs är väsentligt förstärkt
utbildning från första dagen i skolan samt livet ut. Dessutom
krävs att konsumenterna får en möjlighet att organisera
sig, en rätt som numera finns inskriven i Amsterdamfördraget
§ 153. Där står också att regeringarna bör bidra
till att konsumentorganisationer kan utvecklas. En konsumentorganisation
är en allmännyttig organisation och ska inte jämställas
med en särintresseorganisation. Därav också logiskt att
statsmakterna bör stödja organiserandet av konsumenter.
Först några allmänna
övergripande synpunkter.
De svenska konsumenterna är redan så
beskyddade att det försvårar organiseringen. Man anser att ”det
sköter staten”, genom Konsumentverket, Livsmedelsverket och andra
myndigheter samt konsumentvägledningarna och skuldsaneringshjälp
(när helt plötsligt de ekonomiska ramarna rubbas av drastiska
regeringsbeslut som negativt påverkar konsumenternas situation, inte
minst kostnaderna för boendet som ju inte alltid lätt kan ändras).
I många andra länder finns stora och starka konsumentorganisationer
men där finns inte så starka statliga verk.
Det är också obegripligt att så
stora belopp föreslås till stärkandet av konsumentskyddande
åtgärder medan alltför blygsamma resurser föreslås
till fristående konsumentorganisation som bygger på att konsumenterna
själva vill bygga upp sitt inflytande och engagemang och därmed
bli STARKA. En förutsättning för en fungerande marknad kräver
starka konsumenter, det är utom allt tvivel, men visst ska utsatta
grupper också få hjälp och skydd, men då får
inte allt satsas på enbart de svaga utan de som vill bli starkare
ska beredas tillfälle till det för att utgöra en motkraft
på marknaden där de starka annars alltid har varit företagen.
Utvecklingen av starkare konsumenter är också
en del i utvecklingen av vår demokrati. Marknaden är inte bara
en fråga om ekonomi, utan måste utsättas för demokratiska
krafter,
d v s att medborgarna/konsumenterna får
större inflytande och mer med sina val kan styra ”apparaten för
tillhandahållandet av livsmedel, övriga varor och tjänster”
efter sina legitima behov – konsumtionen – utan att enbart behöva
styras av tillgången, exponeringen och reklamen som behovsskapande
mekanismer.
Konsumentengagemang bygger på ökande
medvetenhet. Just medvetenheten ökar hos konsumenterna genom ökande
information och kunskapsförmedling, därför så viktigt
med ökande insatser på utbildning. Det har på senare tid
noterats ett kraftigt ökande engagemang bland konsumenter. Detta har
inte skapats genom lagstiftning eller politiska insatser utan just genom
att allt fler börjar inse att detta inte räcker utan fler och
fler vill vara med och påverka, i demokratisk ordning, genom opinionsbildning
och deltagande, även representation i olika organ. Bland konsumenter
ökar i dag intresset för mat- och hälsofrågorna för
att hålla sig frisk och må bra då man inte längre
kan förlita sig på att sjukvården klarar allt och alla
– gratis som det var en gång. Detta borde staten se positivt på
då det minskar trycket på statens finanser. Miljöintresset,
som också har skapats av medvetna frivilligorganisationer, har nu
väckt såväl statsmakterna som näringslivet och konsumenterna
har upptäckt att de själva kan välja en uthållig och
hållbar utveckling av samhället genom att välja vad de
köper. De etiska frågorna håller också på
att komma i fokus, inte genom påbud ovanifrån utan genom enträget
opinionsarbete från engagerade medborgare som organiserar sig i frivilligorganisationer
för att ”få ut sitt budskap”. Bra exempel på detta är
t ex Förbundet Djurens rätt som framgångsrikt har fokuserat
djuren och deras rätt till att behandlas väl och inte grymt.
Även flertalet solidaritetsrörelser kan nämnas som väcker
opinion för den fattiga och utsugna delen av världen.
Allt fler konsumenter blir medvetna och tar ett
ökat eget ansvar och konsumenterna bör alltså respekteras
som den viktiga parten de är på marknaden, d v s halva marknaden
– den köpande delen – medan den säljande delen är den andra
hälften. Därför behövs ett organiserat engagemang av
konsumenterna. Med tanke på de ofantlig belopp som staten har slussat
till näringslivet är det därför inte orimligt att kräva
att styrkeförhållandet balanseras och konsumenternas intressen
stärks.
Redan i sammanfattningen, sid 16,
står det saker vi vill kommentera, t ex under Konsumentpolitikens
mål där det står ”konsumentfrågor
återfinnes inom de flesta områden”. Vår kommentar till
detta är att konsumentfrågor finns t o m på fler områden
än några andra ”intressen”. Hela befolkningen har det gemensamt
att de konsumerar, är konsumenter och samhällets bas är
konsumtionen av varor och tjänster (behovstillfredsställelse)
som utgör grunden för all produktion och sysselsättning
och inte tvärtom, som så ofta framställes. Därför
är förslaget om ett Konsumentdepartement helt i linje med dessa
tankar. Ja detta Konsumentdepartement bör t o m få en övergripande
roll och ange spelreglerna för de olika fackdepartementen. (Ett exempel
här är Justitiedepartementet som har
en positiv inställning till patent på
liv i motsats till vad vi konsumentorganisationer har. Departementet tar
näringslivet i försvar när det gäller patenten medan
konsumenterna
motsätter sig patent på liv, då
det kommer att skapa en monopoliserad företagsvärld som inskränker
valfriheten och bara ökar makten för några få.)
Vi uppskattar och stryker helt under på
vad som föreslås:
”att de konsumentpolitiska målen ska
beaktas på ALLA områden … ” och i nästa fras: ”De
nu gällande konsumentpolitiska målen utökas med ett nytt
mål som tar sikte på att tillgodose konsumenternas behov
av bra utbildning, information och vägledning”.
Ytterligare en fråga av övergripande
art vill vi lyfta fram redan här: Under avsnittet ”Den svenska
konsumentpolitiken i EU och internationellt” föreslås
bl a att ”Sverige bör inom EU verka för att konsumenterna
blir medvetna om sambandet mellan konsumtionsmönster och miljön
och att de, bl a genom tydligare information, ges reell möjlighet
att genom sin konsumtion främja en långsiktig hållbar
utveckling.”
Här saknar vi en mer fullständig bild
som bättre motsvarar vad konsumenterna redan idag vill sträva
efter och vi föreslår att man lägger till här ”konsumenterna
blir medvetna om sambandet mellan konsumtionsmönster och miljön,
hälsan
och etiska hänsyn ……” Vi har också framfört, under
arbetets gång när expertgruppen varit inblandad, att de konsumentpolitiska
målen ska utökas på detta sätt. Se även avsnitt
2.2 punkt 4. Vi anser att de etiska frågorna måste få
komma in här då de påverkar många frågor i
vårt samhälle, t ex djurhållning, barnarbete, utnyttjandet
av fattiga länders underbetalda arbetare och flyttning av tillverkning
till länder med svagare miljölagstiftning m m.
Vi vill här påminna om FN:s konferens
om miljö och utveckling i Rio 1992 då handlingsprogrammet Agenda
21 antogs. Nu förbereds "Rio plus 10" och mycket kommer att ske 2002
som betänkandet bör leda fram till och förhoppningsvis kunna
påverka i positiv riktning. Att vi vill lyfta fram Agenda 21 beror
på att konsumenterna på många sätt finns med som
viktiga aktörer för att målen i handlingsprogrammet ska
kunna uppnås.
I samband med Rio 1992 stod det klart att förändring
av de globala konsumtionsmönstren är helt nödvändig.
Kapitel 4 i Agenda 21 behandlar frågor som gäller konsumtionsnivåer
och resursförbrukning och hur dessa mönster bör och kan
förändras. Det är mot denna bakgrund som Sveriges Konsumenter
i Samverkan väljer att tolka orden "starka konsumenter". Vi som
är konsumenter kan och vill påverka - vi är inte offer
som ska skyddas.
I "en gränslös värld" kan starka
svenska konsumenter inte acceptera orättvisor, fattigdom och svält
här hemma eller i andra länder. Därför vill vi särskilt
lyfta fram följande text från kapitel 4 i Agenda 21: "Även
om konsumtionen i vissa delar av världen är mycket hög är
grundläggande behov hos en stor del av mänskligheten ännu
inte tillfredställda.
En förändring av konsumtionsmönstren
bör ge utrymme för en ny mångsidig strategi som
inriktas på att tillfredställa de fattigas grundläggande
behov av livsmedel, hälsovård, bostäder och utbildning
och samtidigt reducera avfallet och användningen av ändliga resurser
i produktionen."
Agenda 21 slår vidare fast att "gemensamma
ansträngningar från regeringar, konsumenter och producenter
är nödvändiga för att förändra ohållbara
konsumtions- och produktionsmönster..."
Konsumentfrågor i skolan anser
vi vara en kärnfråga. Vi anser att det är bra att man ändrar
beteckningen från hemkunskap till ”hem- och konsumentkunskap” men
det räcker inte. Behovet av att skapa ett intresse för dessa
frågor är överhängande och behöver fokuseras
mer och även forskas mera på. Dagens unga är inte motiverade
att ta till sig och stämpeln av präktighet utgör ett
hinder för att skapa det nödvändiga intresset. Vi tror att
fixeringen på att tjäna pengar och få ett bra jobb är
en orsak och att arbetsrollen har fått en för stor betydelse
medan konsumentrollen inte alls är klar och förståelsen
för konsumtionens effekter på miljö, hälsa, etik,
ekonomi är outvecklad. Vi tror att här måste frivilligorganisationerna
få vara med och skapa opinionen och vakenheten och på nya vägar
kunna komma in i skolorna med både undervisnings- eller opinionsmaterial
samt lektioner.
Ekonomiska konsekvenser som här framläggs
är märkliga med tanke på att det ska bli ”starka konsumenter
i en gränslös värld”. Prioriteringen att stärka
konsumenternas roll på marknaden med 25 miljoner rimmar dåligt
med de 200 miljoner som man vill satsa på kommunal rådgivning.
Vi tror att med ett ökande engagemang och frivillig organisering kan
behovet av rådgivning väsentligt minskas. Det är precis
som förhållandet med friskvård (satsning på hälsa)
gentemot sjukvård (reparation av skada).
Vi kan inte här gå in på alla
avsnitten utan valt ut att kommentera i fortsättningen enskilda avsnitt.
2.2 De nu gällande konsumentpolitiska
målen
punkt 4. Vi anser att de etiska frågorna
måste få komma in här då de påverkar många
frågor i vårt samhälle, t ex djurhållning, barnarbete,
utnyttjandet av fattiga länders underbetalda arbetare och flyttning
av tillverkning till länder med svagare miljölagstiftning m m.
Vårt förslag till ny skrivning:”att
sådana konsumtions- och produktionsmönster utvecklas som minskar
påfrestningen på miljön, minskar de negativa effekterna
på hälsan och tar större hänsyn till etiska värderingar
och på så sätt bidrar till en långsiktigt hållbar
utveckling i överensstämmelse med samhällets värderingar”.
2.7.3 Ett nytt konsumentpolitiskt mål
Vi ser positivt på detta nya mål,
med reservation för det vi i de olika delavsnitten anfört för
det praktiska genomförandet.
3. Den svenska konsumentpolitiken i EU och
internationellt
Det är bra att kommittén föreslår
att Sverige inom EU bör verka för att konsumenterna blir medvetna
om sambandet mellan konsumtionsmönster och miljön. Sveriges Konsumenter
i Samverkan ger fullt stöd åt tanken att konsumenter, bl a genom
information, ges reell möjlighet att genom sin konsumtion främja
en långsiktigt hållbar utveckling. Till detta vill vi lägga
att konsumenter måste ges ökad möjlighet att delta aktivt
i olika former av konsumentarbete för att uppleva att det går
att påverka!
Internationell konsumentpolitik
Vi konstaterar att betänkandet koncentrerat
sig till de nordiska och europeiska frågor och saknar här den
viktiga fokuseringen på det internationella arbetet. Vi vill här
ytterligare påtala att arbetet inte bara kan begränsas till
EU utan minst lika viktigt är att arbeta internationellt. Vissa frågor,
t ex Codexfrågorna påverkar vi effektivast direkt som konsumentorganisationer
än att enbart gå via EU, vilket inte betyder att vi inte också
ska arbeta gentemot EU. WTO-frågorna är ett annat exempel
på att vi inte enbart kan arbeta via eller mot EU, utan måste
se det större internationella arbetet som mycket viktigt.
Vi anser att det är synnerligen hög
tid att stärka konsumenterna på den internationella arenan genom
att konsumentorganisationer ges kontinuerlig och utökad möjlighet
att delta i sammanhang där internationella regler som berör konsumenter
arbetas fram, såväl inom EU som i WTO, FN och Codex Alimentarius.
Detta kan främst ske genom ökat aktivt
deltagande i internationella konsumentorganisationer, som Association of
European Consumers AEC, BEUC samt Consumers International, ett arbete
som kräver ökade resurser. Sveriges Konsumenter i Samverkan har
synnerliga möjligheter att påverka EU-arbetet genom innehavet
av ordförandeposten i AEC och via Konsument-Forum är vi representerade
och deltar aktivt i Consumers Internationals arbete. Särskilt genom
Consumers International finns enligt vår mening en unik möjlighet
att påverka den globala marknaden och konsumenternas ställning
eftersom denna organisation samlar över 250 konsumentorganisationer
i ca 120 länder. Sverige bör här särskilt verka för
en WTO-ackreditering av internationella konsumentorganisationer som kan
möjliggöra observatörstatus vid WTO-möten.
3.5.1 Nordisk handlingsplan...
Sveriges Konsumenter i Samverkan har först
nyligen och äntligen fått möjlighet att delta i det nordiska
konsumentpolitiska arbetet, men ännu inte haft möjlighet att
utvärdera resultatet av detta arbete. Vi kan bl a genom våra
kontakter med konsumentorganisationer i Norden och dess närområden
medverka till att prioriterade frågor får genomslagskraft.
Frågor i handlingsplanen som livsmedel samt konsumtion och miljö,
arbetar vi redan med i nära samarbete med andra konsumentorganisationer.
Att stärka det nordiska samarbetet är
också av väsentlig vikt för att få en större
möjlighet till reell påverkan inom EU.
3.6.2 Svenska profilfrågor
Vi skulle vilja utöka det av kommittén
framlagda förslagen med att SIDA får tydliga direktiv
att ge ökat stöd åt Consumers International för att
representanter från andra länders konsumentorganisationer (t
ex från Baltikum, Östeuropa och u-länder) ska kunna delta
vid internationella möten. Detta anser vi ligger helt i linje med
andra svenska åtaganden och är ett sätt för Sverige
att påverka internationellt.
3.6.3 Strategiska frågor
Vi noterar med stort intresse att kommittén
föreslår att de frivilliga svenska konsumentorganisationerna
förutsätts agera som jämbördiga parter med företag
och att detta förutsätter ett tillräckligt tekniskt kunnande.
Vi ser fram emot en utveckling i denna riktning, särskilt som vi utgår
från att det innebär ökad respekt för att konsumenternas
viktiga roll på marknaden. Detta låter sig inte göras
av sig själv utan kräver att vi har tillgång till kunniga
medarbetare som kan på ett trovärdigt och respektingivande sätt
möta näringslivets fackmän och experter utan att därmed
behöva fastna i alla tekniska och vetenskapliga finesser men att även
kunna betona och förespråka "mjuka" frågor av etisk
och social karaktär. Svenska konsumentorganisationer kommer självklart
att vilja medverka till att företagen tar ökad hänsyn till
dessa frågor.
När det gäller livsmedelsproduktion
i synnerhet har vi mycket svårt att acceptera den globala utveckling
som syftar till att undanhålla information om processer och produktionsmetoder
(PPM). I WTO-avtalets avsnitt om tekniska handelshinder (TBT) har man kommit
överens om att produktmärkning inte får ge uppgifter av
detta slag. Sveriges Konsumenter i Samverkan ser detta som ett stort hot
mot målsättningen att konsumenter måste få möjlighet
att göra intelligenta och konsekvensmedvetna val. Vi föreslår
att Sverige via sina politiska kanaler verkar för att PPM-märkning
tillåts i WTO.
4.3.2 Kommunal konsumentverksamhet - verksamhetsområden
Vi anser inte att det räcker att lagstifta
om kommunal konsumentvägledning. Konsumentverksamhet i kommunerna
måste få en bredare framtoning och ökande fokusering på
utbildning och förebyggande verksamhet. Vi noterar med oro att endast
ca 11% av arbetstiden idag ägnas åt "utåtriktat och förebyggande
kontaktarbete." Det är viktigt att svenska konsumenter får
en annan uppfattning och inte bara ser kommunens konsumentvägledare
som en "klagomur" dit man vänder sig när man blivit lurad vid
ett inköp. Det borde ligga i kommunernas intresse att ”idka friskvård”
och därmed hjälpa kommunens innevånare att göra klokare
inköp med skonsammare miljöeffekter t ex och klara en bättre
hushållning med de ekonomiska resurserna och därmed minska kravet
på socialhjälp eller skuldsanering.
Kommunernas kostnader idag för stöd
till sina konsumenter är löjligt låga, mellan 5-10 kr/år
eller 0,1 promille av den kommunala budgeten. Det visar bara hur fel det
är organiserat. Med en så liten satsning från kommunernas
sida kan man inte uppnå någon intressant effekt.
Vi föreslår att man väljer
ut en kommun för en sk Case-study och avsätter ett anslag för
ett projekt omfattande en arbetsgrupp bestående av konsumentrepresentanter,
konsumentvägledare, Konsumentverket och forskare med bred vetetenskaplig
kompetens utvecklar idéer till ett bredare upplägg, testar
nya metoder för samverkan och utvidgar arbetsfältet och sedan
utvärderar vilka positiva effekter på miljö, hälsa,
privat ekonomi, kommunens ekonomi och sysselsättning i kommunen man
skulle kunna uppnå med en annorlunda satsning.
4.9.1 Lokal konsumentverksamhet
Sveriges Konsumenter i Samverkan är
inte övertygad om att kommitténs slutsatser om den lokala konsumentverksamhetens
roll är korrekt. Det lokala arbete får inte bara bli en kommunalt
styrd verksamhet. Vi anser att konsumentorganisationerna också bör
få utvecklas så att olika lokala grupper kan spela en viktig
roll i kommunerna, t ex som remissorgan, pådrivande i vissa frågor
och medverkande till att öka konsumenternas kunskaper. Vi tror att
för att lyckas med detta krävs att kommunerna aktivt ger lokala
grupper resurser att arbeta och tar upp samarbetet med sådana
grupper utan att framtona myndighets- och överhetsperspektivet utan
skapar ett öppet klimat av samarbete. Vi anser att här ligger
nyckeln till att lyckas få igång lokal verksamhet, bryta dödläget
samt öka engagementet hos kommuninnevånarna som konsumenter.
Vi menar alltså att det lokala frivilliga
konsumentarbetet i kommunerna bör betonas i högre grad om
målet är att svenska konsumenter ska vara "starka". Vi vill
påminna om att FNs Riodeklaration genom Agenda 21-arbetet på
kommunal nivå i teorin, men inte alltid i praktiken, gett konsumenterna
en roll under 1990-talet. Det finns flera goda exempel på hur kommuner
förbättrat levnadsstandarden och blivit mer attraktiva genom
miljö- och konsumentinriktat arbete. Vi föreslår därför
att det kommunala Agenda 21-arbetet ges ökat stöd så
att lokala, frivilliga konsumentgrupper kan få ekonomiskt bidrag
för ett utvidgad verksamhet. Detta skulle snabbt ge svenska konsumenter
en starkare ställning i kommunerna.
Det verkar som att förslaget att tvinga kommunerna
till en obligatorisk konsumentvägledning inte är så lätt
att genomföra, då kommunerna har ett visst självbestämmande.
Vi har sett i andra sammanhang problem med kommunal verksamhet, t ex livsmedelstillsynen.
Vårt förslag:
Förstatliga konsumentvägledningen
och lägg det under Konsumentverket som lokala filialer!
Fördelarna kan vara många, dels blir
det lika för alla medborgarna i landet och dels undviker man det klassiska
problemet att en kommunal tjänsteman inte alltid klarar att agera
vid behov mot det lokala näringslivet eller t o m kommunala institutioner.
Alltså tillsätt en kompletterande utredning!
4.9.4 Organisation och dimensionering av konsumentverksamheten
Vi håller helt med om att konsumentverksamheten
på lokal nivå, både i kommunal och frivillig regi, måste
vidgas till energi- och miljörådgivning. I samband med avregleringen
på elmarknaden har få svenska konsumenter känt att man
har den kunskap som behövs för att kunna välja "rätt"
elleverantör. Samma gäller telemarknaden. Detta kunde vara
ett område där den kommunala konsumentvägledningen kunde
ha viss information till kommunens innevånare, t ex genom offentliga
möten.
5. Frivilliga organisationer
Det frivilliga organisationerna, såväl
de som endast delvis har konsumentfrågor på sitt program som
de två paraplyorganisationerna, som specialiserat sig på konsumentinriktat
arbete, har betytt mycket för spridning av viktig information, opinion
och väckandet av uppmärksamheten över huvud taget för
konsumentpolitiken och konsumentrollen. Det här bevisar vikten av
att de finns och blir allt starkare. En myndighet, som Konsumentverket,
som har en given plats i samhället, kan inte ensamt klara av alla
frågor eller arbetsinsatser. Opinionsbildning t ex lämpar sig
bättre för frivilligorganisationerna, liksom att uppträda
som representanter för konsumenter i olika organ.
Under åren som gått med de två
paraplyorganisationerna på arenan har samarbetet med Konsumentverket
blivit allt bättre och alla tre aktörerna behövs verkligen
för att stärka konsumentarbetet. Tvärtom mot vad ibland
framföres ”vore det inte bättre med bara en organisation (eller
aktör)” har det visat sig öka effektiviteten och slagkraften.
Att bara ha en konsumentorganisation i ett land är förödande
och monopolism är aldrig bra. Det vore lika förödande som
att det bara skulle finnas ett politiskt parti. Mångfalden som idag
finns bland organisationerna och myndigheterna bidrar till att konsumentpolitiken
bättre fokuseras.
För att ytterligare förbättra detta
bör frivilligorganisationerna få väsentligt mera stöd
för att kunna utvecklas till funktioner med större kapacitet
och möjligheter att fylla de många funktioner som man alltmer
upptäcker att de borde ha och ålägger oss (om än under
frivillighetens mantel). Det räcker inte med en stor pott till Konsumentverket
och så lite drickspengar som verket ska dela ut i mindre poster till
mängder av organisationer för tillfälliga projekt. Den post
som Finansdepartementet har delat ut under senaste åren är i
proportion till vikten av arbetet som borde utföras helt otillfredsställande.
2,8 miljoner under år 2000 att fördela på två paraplyorganisationer
att jämföra med 200 miljoner som föreslås till kommunala
konsumentvägledningen visar ju på den ohållbara proportionen.
Olika organ, myndigheter, departement, forskningsinstitutioner,
m m har alltmer upptäckt hur viktigt det är att ha med konsumentföreträdare
i sina referensgrupper eller andra formationer. Det har ju även uttalats
klart från statsmaktens sida att alla verksamhetsområdena skall
involvera representanter för konsumenterna, vilket har gett en omöjlig
situation, där få personer ska vara med överallt.
-
Ett otal statliga utredningar har kallat på
konsumentrepresentanter och det är både tidskrävande och
kräver kunskaper, antalet remisser har ökat enormt och här
är kravet på kunskap helt omöjligt att klara om vi i organisationerna
inte har tillgång till flera experter.
-
Livsmedelsverket har en referensgrupp med 4
möten per år.
-
Konsumentverket har representant för båda
paraplyorganisationerna i sin styrelse.
-
Jordbruksverket träffar organisationerna
2 gånger om året, samt har en grupp för diskussioner om
ekologisk produktion där man velat ha konsumentrepresentant med och
bara det arbetet motsvarar en arbetsinsats på nära 10% av normal
arbetstid, då mängder av material ska läsas in inför
mötena.
-
MAT21 projektet har involverat oss i ett arbete för
utveckling av kvalitetskriterier för vete (pilotprojekt) och inneburit
ett stort antal möten och mycket att läsa in. Ett viktigt arbete
men utan någon som helst ersättning, inte ens för resor.
Nu har MAT21 fått ytterligare 60 miljoner och man bara utgår
ifrån att vi i form av konsumentorganisation ska ställa oss
till förfogande.
-
I det stora arbetet inför WTO förhandlingarna
har UD kallat till mängder av möten och vi har deltagit i de
flesta, alltid som ensam konsumentrepresentant, helt på vår
egen bekostnad.
-
Likaså har Kommerskollegium öppnat upp
för en bättre dialog och kallat till mängder av möten
och insett vikten av att konsumentrepresentant med i arbetet. Även
här har vi flitigt och som enda konsumentorganisation deltagit, på
vår egen bekostnad.
-
Det finns även fora där näringslivet
vill ha med konsumentrepresentanter (SIK på området genteknik),
LivsmedelsSverige (Internetsite) m fl.
Alla kan själv räkna ut hur många
anställda man kan ha i en organisation för 500.000 kronor som
Sveriges Konsumenter i Samverkan fått för innevarande
år, mot 300.000 tidigare under ett par år. Likaså till
hur mycket resor det räcker. Men vi är positiva till att efterfrågan
på konsumentrepresentanter bara ökar och att alltfler upptäcker
hur viktigt det är.
-
Att vi nu i år dessutom fått förtroendet
att svara för ordförandeskapet i den ena av Europaorganisationerna
(AEC) innebär ytterligare arbete och resor men ger oss fantastiska
möjligheter att påverka arbetet inom Europa och gentemot EU.
Detta arbete är oavlönat, endast del av resekostnader ersätts.
-
Vi har även på det internationella planet
fått delta alltmer. En av våra få anställda, expert
på WTO fick delta i Seattle vid WTO mötet och ingick i Consumers
Internationals delegation, deltagit i Transatlantiska konsumentdialogen
TACD bl a på ett möte i Washington och deltar mycket aktivt
kontinuerligt i dialogen per mail och kunnat påverka på ett
imponerande sätt, involverats av Consumers International att för
deras räkning delta i WHO möte i Kiel och även deltagit
i flertal möten i Europa i CI:s Working Group för livsmedel.
Dessa aktiviteter upplever vi som synnerligen framgångsrika och nyttiga.
Viss del av dessa resor har ersatts av CI och Seattlemötet finansierades
av Konsumentverket med projektpengar. Men det kostar oss också, lön,
vissa resor och kontinuerlig arbete och kunskapsinhämtning.
-
Nu är det aktuellt att ytterligare kunna delta
i CODEX-arbetet och ev ingå i den svenska delegationen till vissa
CODEX-möten, närmast nu i Japan vid GMO-mötet. Detta prioriterar
vi och upplever som synnerligen viktigt och konsumentrepresentationen vid
CODEX-mötena har gradvis ökat. Insynen ökar, påverkansmöjligheterna
ökar och efterfrågan på konsumentdeltagande ökar,
vilket vi förvisso ser positivt på men det ställer allt
större krav på oss och det här är verksamhet som man
anser ska finansieras av allmänna medel och inte tigga av ett mindre
antal förstående medlemmar. Det är ju en verksamhet för
alla konsumenters bästa och inte enbart för våra medlemmars
bästa.
5.5 Överväganden och förslag
Kommittén gör följande bedömning:
”Den
nationella och internationella konsumentrepresentationen måste kraftigt
förstärkas om det ska vara möjligt att med trovärdighet
och framgång kunna hävda konsumentintresset i de nya och större
marknader som växer fram”. Det skriver vi verkligen
under på. Det är bara ett måste i en alltmer global värld
där en koncentration alltmer förstärks på det kommersiella
planet.
Vi har redan i tidigare stycken berört några
av de många internationella funktioner där vi redan engagerat
oss, som WTO-frågan, TACD-samarbetet, Consumers Internationals verksamhet
med Food Working Group och WHO-deltagandet, Association of European Consumers,
AEC där vi t o m innehar ordförandeposten, Consumers Committee
inom EU, där vi erbjudit oss ta ordinarieposten då det inte
fungerat tillfredsställande tidigare där vi hade suppleantposten
och Konsumentrådet hade den ordinarie platsen. Vidare det Nordiska
Konsumentutskottet.
På senaste tiden, speciellt efter Seattle,
har de s k NGO fått mer och mer att betyda. Nyligen hade EU kommissionären
Pascal Lamy från DG Trade en öppen chat via e-mail. Vi bifogar
här ett par klipp ur floran av frågor och svar, som klart bevisar
vilken oerhört mycket större och viktigare roll dessa NGO’s nu
spelar. T o m har han nu nämnt oss NGO’s i samma andedrag som facken!
Vi har också ombetts att delta i upprepade möten med DG Trade
i frågor där konsumentintressena måste in. Det är
självklart en resursfråga, medan vi kunskapsmässigt är
rustade för att delta. Det vore beklagligt att inte kunna fullfölja
alla dessa uppgifter, när chanserna nu ligger öppna och vi inte
längre behöver slåss för att få höras.
Utdrag ur chat, från: http://europa.eu.int/comm/chat/lamy3/index_en.htm
Civil Society Dialogue
[18:17] <Lamy_8> FR to Mailbox (Fatah Benia),
NGOs: we are encouraging
NGOs and other parts of Civil Society to play
an active part in our policy making discussions, including on trade negotiations.
We receive much constructive and useful input from NGOs, which is welcome.
We continue to develop our process of consultation.
[18:56] <Lamy_1> to eurochambres: I have
no intention of launching a new
European Business Forum. I think we have a
number of channels of
contacts with business which are workng well.
I am thinking of involving
them more directly in the priorities of the
Trade policy, as I am
thinking of doing it with Unions and NGOs.
Bilateral or regional business
fora, provided they are focused and at the
right level ae useful.
Länge har vi kämpat för ökad
öppenhet och insyn, vi är där nu men måste utnyttja
möjligheterna.
5.5.1 Sveriges Konsumentråd och Sveriges
Konsumenter i Samverkan
Kommitténs förslag: ”Sveriges
Konsumentrådd och Sveriges Konsumenter i Samverkan får väsentligt
ökade resurser för att fullfölja sina ökande åtaganden
nationellt och internationellt”. Så långt är
vi överens, men sen i vidare text kommer det obegripliga:
”Sveriges Konsumenter i Samverkan bör
ges möjlighet att vidta en önskvärd organisationsförändring
för att på ett par års sikt, om utvecklingen blir tillfredsställande,
bli ekonomiskt likvärdigt behandlad med Sveriges Konsumentråd.”
Den organisationsförändringen
innebär att utveckla kontoret i Stockholm, som redan har startats,
anställa någon som kan sköta det och även anställa
lite mer folk, experter inom olika områden. Därmed kan alltmer
av arbetet flyttas upp till Stockholm från nuvarande kansli i Hultsfred.
(Tyvärr måste allt ju koncentreras till Stockholm). Ny generalsekreterare
behöver anställas, då tidigare gs dels gått i pension
och dels övertagit ordförandeskapet – för att ge plats till
en ny gs. Vi håller inte med om att detta är att klassa som
”önskvärd organisations-förändring” utan bara normal
utveckling. Även Konsumentrådet anställde nyligen ny generalsekreterare
då den tidigare slutade.
Vi anser att vi redan nu på ett övertygande
sätt visat (t o m med små resurser) att vi har klart och odiskutabelt
visat att utvecklingen har varit - inte ”blir” - tillfredsställande.
Vi anser att vi inte på något sätt ”ligger efter” Konsumentrådet
när det gäller aktiviteter och deltagande i nationellt och internationellt
arbete eller opinionsarbetet. Om det skulle råda tveksamhet om detta
önskar vi att en opartisk utredning tillsätts och utvärdering
göres av de båda organisationernas arbete för att bedöma
den reella situationen.
Vi förstår heller inte den eventuella
logiken i att ytterligare ”svälta” just den organisationen som
fått 10 miljoner mindre under 5 år, men ändå
gör ett som många anser imponerande jobb, för att se om
”utvecklingen
blir tillfredsställande” och först då bli ”ekonomiskt
likvärdigt behandlad med Sveriges Konsumentråd”.
Kraven
på oss är det ingen skillnad på, men risken med ett
sådant här förfaringssätt är ju snarare att skapa
förutsättningen för att vi inte ska orka och klara
förväntningarna. Vi hoppas verkligen att avsikterna in var sådana.
Vi tycker snarare att vi borde få viss kompensation för den
tidigare sneda fördelningen så vi kan hämta igen och utvecklas
snabbare än att sättas ”på observationslistan”.
5.5.2 Unga konsumenter
Vi har f n en medlemsorganisation som enbart organiserar
ungdom, Unga Allergiker, och ansökan från ytterligare en som
är verksam inom hälsoområdet. Dessutom är Förbundet
Djurens rätt en utpräglad ungdomsorganisation. Vi har också
ett pågående projekt med stöd från Konsumentverket
”ung_plattform” på
nätet, som helt är avsedd att låta unga konsumenter själva
ta initiativet för att där öka intresset för konsumtionen
hos unga. Men det är inte lätt och går inte av sig själv.
Vi har inget att invända mot kommitténs
förslag att med projektstöd försöka stärka ungdomarna
i deras roll som konsumenter, men det räcker inte! Vi har ännu
inte hittat vägen, inte ens i skolan vet man svaret på frågan
varför ungdomarna inte attraheras av konsumentfrågorna. Men
det är av yttersta vikt att lyckas vända trenden.
Vi tror att detta ligger djupare, att skolan och
familjerna är alltför inriktade på ”kul jobb med bra lön”
och att man för mycket fokuserat på vår roll som
löntagare och att man ser konsumtion bara som något att öka
för att känna tillfredsställelse, utan ansvar. ”Tjäna
mer så jag kan köpa allt jag vill”.
Näringslivets intrång i skolan har
fått för stora proportioner och utbildningen är alltmer
yrkesinriktad i st f inriktad på allmän kunskap om hur man kan,
bör och ska leva och klara sig själv i alla avseenden, inte bara
för att jaga högre lön och få bättre jobb.
Här krävs mer än projektpengar,
här kan det forskas!
Vi deltar i ett internationellt arbete omkring
Barn och Internet och hoppas därigenom kunna komma en bit längre
att ge ungdomen en bättre start i livet än enbart ökat ha-begär.
9.9.2 Ökat konsumentinflytande i standardiseringen
Det är visserligen korrekt att konsumenternas
förtroende behövs för att den inre europeiska och globala
marknaden ska kunna förverkligas. Svenska hjärtefrågor,
t ex försiktighetsprincipen och etiska hänsyn bl a i djurskyddsfrågor,
måste byggas in i det internationella standardiseringsarbetet. Vi
accepterar inte att harmonisering av internationella standarder leder till
sänkt svenskt konsumentskydd.
Vi måste också påpeka att det
inte bara är Konsumentverket utan även andra myndigheter som
sysslar med internationellt standardiseringsarbete. För oss är
Kommerskollegium den naturliga kontaktpunkten för frågor som
berör WTO, särskilt på TBT- och SPS-området. Vi föreslår
att Kommerskollegium får nya direktiv att aktivt föra fram konsumentaspekter
i arbetet inom IEC, OIML och ISO samt i WTO-sammanhang. Livsmedelsverkets
standardiseringsarbete inom Codex Alimentarius är också ett
område som Sveriges Konsumenter i Samverkan bevakar och aktivt
försöker påverka. Till detta krävs ökade resurser.
Vi delar helt kommitténs uppfattning att
det är viktigt att involvera konsumenterna i detta arbete. Men som
frivilligorganisation har vi medlemmar, enskilda konsumenter, som har en
del att säga om hur vi använder deras medlemsavgifter. Konsumenter
som går med i en konsumentorganisation gör det för
att de vill att vi ska driva vissa frågor. T ex har man uppskattat
att vi drev tillsammans med många andra NGO’s så hårt
kampanjen mot WTO-utvecklingen och även uppnådde betydande resultat.
Standardiseringsfrågorna är viktiga, det säger ingen emot,
men det ligger inte på ”aktivist-planet”, som är viktigt för
en organisation som verkligen representerar enskilda konsumenter och inte
bara representerar organisationer. Man förknippar standardiseringsfrågorna
med statlig verksamhet, för där har de legat och anser att det
ska staten sköta. Vi betalar ju skatt för att få vissa
saker gjorda. Om man nu från statsmakternas sida behöver hjälp
från konsumentorganisationerna, så drar vi oss inte undan.
Men här får resurser ställas till förfogande och kräver
en ökning på budgeten för experter, avlönade för
att göra jobbet. (Det handlar alltså inte om en behövlig
organisationsförändring!).
11.4 Konsumentkunskap i skolan
Det är beklagligt att ordet hemkunskap fått
så låg status och en så begränsad uppfattning av
omfång och omfattning. Bara det att man avsätter endast 118
timmar av 6 665 visar att skolan inte är tänkt att ge barn en
start i livet och inte heller ge barnen en uppfattning av vad livet
innebär och vad vi ska använda åren
vi har till. Den systematiska anpassningen till yrkesrollen, löntagarrollen,
har alltför länge fått all prioritet.
Vi anser att man ska ta en förutsättningslös
diskussion om vad skolan ska ge de unga inför livet och inte inrikta
sig på enbart att öka på timmarna för hemkunskapen.
Våra barn vet inte att de i sin roll som konsumenter sätter
samhällets hjul igång och därmed skapar sysselsättning
och verksamhet och att vi alla som konsumenter ju faktiskt är arbetsgivarparten.
Vad barn vet idag är att ”de måste jobba för att få
pengar för att handla för”. Man vet inte att konsumtion
är livsuppehållande eller förödande, i vart fall påverkande
livssituationen. Man äter för man är hungrig, sugen eller
ska fira något, inte för att uppehålla liv, vårda
hälsa och miljö, tänka etiskt o dyl.
Ämnet och problemet är så stort
och viktigt att man borde börja titta på utbildningen ur ett
helt annat perspektiv, förutsättningslöst.
11.6 Stärkt konsumentundervisning
I kommitténs betänkande andra frasen
säger man: ”I gymnasieskolan bör konsumentkunskap införas
som ett nytt obligatoriskt skolämne. Ett viktigt inslag i ämnet
bör vara undervisning i privatekonomi.” Inte för att
privatekonomi är oviktigt men det handlar inte bara om det.
Vårt förslag: att man
först sätter konsumtionens roll, effekter och konsekvenser, konsumtion
som medel att tillfredsställa grundläggande behov, ifrågasättande
av behov – ofta skapade av reklamen – och därmed kunna utöva
verklig hushållning. Om privatekonomi får inriktningen ”förvalta
och köpa aktier” så håller inte utvecklingen.
16 Ekonomiska konsekvenser
Av utredningens omfattning att döma, samt
andra tidigare gjorda utredningar, framgår tydligt att konsumentpolitiken
får allt större vikt. Betänkandet behandlar däremot
de ekonomiska konsekvenserna på enbart 3 sidor och vi kan inte undvika
att påtala denna stora brist i betänkandet/utredningen att inte
ha kunnat presentera något nytänkande. Man putsar lite här
och mycket lite där på siffrorna, men ger inga impulser.
Under 16.2 tredje stycket behandlar
man de svenska konsumentpolitiken i EU och internationellt, men anslaget
föreslås endast gälla ”arbetet med frågor inom
EU”.
I fjärde stycket förslår
man bl a ytterligare 2 miljoner till de frivilliga konsumentorganisationerna
(där kanske 50 organisationer ska få del av pengarna via Konsumentverkets
projektfördelning!) samtidigt som en snedfördelning mellan de
två paraplyorganisationerna omfattar 1,8 miljoner per år, inte
inräknat de tidigare 10 miljonerna som Sveriges Konsumentråd
fått för sin uppbyggnad och verksamhet.
Vi föreslår att man ser frågan
ur annan synvinkel.
-
Konsumtion av varor omfattar drygt 150 miljarder
i dag.
Momsen enbart på detta inbringar till statskassan dryga 30 miljarder.
-
Reklamen kostar näringslivet 30 miljarder, med
alla påslag och moms ovanpå, betalar vi konsumenter för
detta 60 miljarder (skattade pengar).
-
Vi konsumenter måste alltså arbeta in
120 miljarder för att och täcka arbetsgivaravgifterna (till statens
budget) och betala skatten på lönen (också till statskassan)
för att finansiera reklamen via varorna.
-
I de 60 miljarderna ingår moms (till statskassan)
med 12 miljarder.
-
De nuvarande statliga anslagen på det konsumentpolitiska
området omfattar 123 miljoner – vilket motsvarar 1% av momsen bara
på reklamens kostnader! Eller ser man det i förhållande
till varukonsumtionen motsvarar det bara 0,4% av statens intäkter
för momsen på varorna (tjänster inte inräknat!). Det
är en alltför dålig återinvestering för att
förändra konsumentpolitiken och rätta till det som behövs.
Vi måste allvarligt påtala bristen på
sinne för proportioner. Det här kan man inte begära att
konsumenterna ska ha förståelse för och heller inte att
finna sig i i längden.
Hela betänkandet innefattar mängder
av bra förslag men inga radikala förslag till finansiering.
Men eftersom regeringen nu börjar tala om
sänkningen av skatter föreslår Sveriges Konsumenter i Samverkan:
1. omdirigera futtiga 2 miljarder (endast
lite drygt 1% av konsumtionen av varor eller lite drygt 10% av vad man
får in i moms på reklamens kostnader) till en mer offensiv
konsumentpolitisk satsning
2. prioritera upp konsumentpolitiken rejält.
Ge konsumenterna det tillbaka att de via sina organisationer kan medverka
till en positiv utveckling, som gynnar både staten och konsumenterna.
Vi applåderar förslaget till ett Konsumentdepartement. Se närmare
vårt förslag (bifogas) till detta som vi redan 1997 sände
till Statrådsberedningen. Finns också på vår hemsida:
http://www.konsumentsamverkan.se/allmant/stber.html
3. komplettera hela utredningen av konsumentpolitiken
med realistiska ekonomiska förslag med utgångspunkt från
vårt förslag att avsätta 2 miljarder till detta.
Får vi avsluta med att citera vår
statsminister Göran Persson. ”Jag hoppas nu att hushållen
får ett större förtroende för landets finanser och
att de lättar på plånboken och ökar konsumtionen,
för då får vi igång hjulen och sysselsättningen”.
Han har klart för sig att konsumtionen är nyckeln till välstånd
och sunda statsfinanser och ökad sysselsättning. Därför
ska det satsas rejält på konsumentpolitiken och borde också
vara högsta prioritet inför ordförandeskapet i EU.
Vi beklagar att vi inte har tid och resurser
att mera i detalj besvara varje punkt, men har tagit fram några av
speciell vikt, varav den sista synpunkten får vara vårt viktigaste
bidrag.
Med vänlig hälsning
Bengt Ingerstam
ordförande
Läs
vårt förslag till statsrådsberedningen om Konsumentdepartementet