Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2006-05-24 Publicerad i SKN nr 30


Vad ger vi våra barn att äta och dricka?



Det är skrämmande att se hur industrin satsar in sig på våra barn, de unga och utnyttjar deras (eller föräldrarnas) rädsla för socker. Ingen av produkterna behövs. Har inte Coca Cola, ketchup, yoghurt med frukt det gemensamt att det är produkter riktade till unga och stressade föräldrar, ovetande skräpmatskonsumenter?

Nu kommer det mera! O´boy chokladdryck från Kraft Food och Risifrutti från Procordia, den senare med (ja jag hoppade högt när jag såg det) Kajsa Bergqvist som förtroendeingivande garant för att det är en bra produkt, alla med Sukralos sötningsmedel. Verkligt missvisande påstår man i reklamen att Sukralos är gjort på vanligt socker, utan att säga hela sanningen att det är kemiskt processat till en klorförening. Det hjälper föga att Livsmedelsverket godkänt detta sötningsmedel, liksom EFSA, som efterföljare till amerikanska FDA, Food and Drug Administration. Vi litar inte på dem.
Läs mer vad professor Göran Petersson skriver om Sukralos >>
Läs artikel om professor Göran Petersson i Barometern (pdf) >>

Listan har nu blivit längre för produkter med Sukralos, som vi uppmanar att t o m
bojkotta
.

upp