Oro finns att
kommande lagstiftning inom EU försämrar Sveriges
möjligheter att upprätthålla salmonellastatusen
inom djurhållningen och att folkhälsan försämras.
Flera undersökningar visar att svenska konsumenter
har ett mycket högt förtroende för svensk
livsmedelsproduktion. En mycket viktig grund för
förtroendet är salmonellafria livsmedel.
Förebyggande kontroller och bekämpande av
salmonella hos djur har i Sverige en 50-årig tradition.
Arbetet initierades av salmonellaepidemin i Alvesta
i början av 1950-talet då 90 människor
dog och 9000 insjuknade. Motivet för arbetet var
att säkra folkhälsan.
Sveriges långsiktiga investering i salmonellakontrollarbetet
riskerar att nu raseras och som en följd av detta
att böndernas motivation för förebyggande
åtgärder minskar. Oron gäller också
att Livsmedelsverket vid upprepade tillfälle funnit
visat att importintygen för kött är felaktiga
samt att en tredjedel av köttberedningar, d.v.s.
färskt och fryst kött som är tillsatta
med smakämnen, t.ex. saltlake eller marinering,
visats innehålla salmonella. Vi är stolta
över resultatet arbetet som näringen och myndigheterna
har åstadkommit i Sverige med stöd av läkare
och konsumenter. Målet är att förbättra
folkhälsan i hela den Europeiska Unionen, men detta
arbetet får inte ske på bekostnad av den
svenska folkhälsosituationen.
Konsekvent kontrollering
Genom att konsekvent kontrollera och vid förekomst
av salmonella vidta åtgärder på importdjur,
foder, levande djur och djur vid slakt har ett anmärkningsvärt
bra resultat uppnåtts enligt Anders Engvall, statsepizootolog,
SVA. Förekomsten av salmonella vid provtagning
före slakt ligger under 1 % och för vissa
djurslag 0,1 %. Om salmonella påvisas inom provtagningsprogrammen,
oavsett serotyp (totalt finns över 2500), läggs
författningsenliga restriktioner på besättningarna.
För vissa uppfödningsformer, särskilt
inom fjäderfähållningen, avlivas och
destrueras alla flockar om att salmonella påvisats.
Djurägaren bekostar själv kontroll- och provtagningsprogrammen.
Principen för statlig ersättning avseende
kostnader för bekämpning, smittrening och
produktionsbortfall varierar mellan djurkategorier.
Salmonellakontrollen bedrivs långsiktigt och
i full enighet mellan läkare och veterinärer,
myndigheter och branschorganisationer samt forskare,
djurägare och konsumenter. En cost/benefit analys
visade i början av 1990-talet att salmonellakontrollen
var en samhällskonomiskt bra investering. Vinsten
låg i minskat lidande för människor
och minskade sjukvårdskostnader. Näringen
har tidigare förslagit att en ny cost/benefit analys
skall genomföras av SVA.
Undsluppit epidemin
Genom vårt kontrollprogram kan vi hävda att
vi undsluppit den världsomspännande epidemin
av Salmonella enteritidis. Salmonella enteritidis etablerade
sig i fjäderfäpopulationen under 1980-talet
och enteritidis-infektioner är fortfarande en av
de två vanligaste serotyperna hos människor
utomlands. Ett ytterligare bevis för en väl
fungerande kontroll är att multiresistenta Salmonella
typhimurium DT104 inte etablerats sig inom svensk djurhållning.
Denna salmonellatyp har spritt sig över praktiskt
taget hela världen och på nära håll
är den ett stort problem för danska grisuppfödare.
Resistensläget i Sverige är bra tack vare
en restriktiv användning av antibiotika såväl
hos människa som djur. Enligt SVA är resistensläget
allvarligt i många andra länder. Det finns
andra serotyper än typhimurium som uppvisar multiresistens,
exempelvis Salmonella bredeney, Salmonella newport och
Salmonella St. Paul.
I artikeln ”Nya strategier för den svenska
paradgrenen salmonellabekämpning” i Läkartidningen
volym 97/2000 fastslås att ”djurfoder och
djurhållning skall, liksom svenska livsmedel,
hållas fria från salmonella”. Detta
måste gälla alla livsmedel, både svenska
som utländska. Det måste också gälla
livsmedel i såväl Sverige som EU för
att stärka förtroendet hos konsumenterna i
unionen.
Målet - förbättrad
folkhälsa
Vårt mål på lång sikt är
att EU ska erbjuda salmonellafria livsmedel för
att därigenom förbättra folkhälsan
i hela unionen. Salmonellakontrollerna i EU får
dock inte belasta Sverige ekonomiskt, som under 50 år
burit sina egna kostnader. Ej heller får det leda
till att producenter i Sverige ställs inför
sämre förutsättningar än sina konkurrenter
i unionen.
Till dess att övriga medlemsstater i unionen uppnått
samma salmonellastatus som Sverige skall tilläggsgarantierna
bibehållas, dvs. att införsel och import
av animaliska livsmedel, levande djur och foder skall
vara kontrollerade avseende alla salmonellatyper. I
dag ser vi en risk för olika tolkningsmöjligheter
i förslaget till förordning om bekämpning
av salmonella och andra livsmedelsburna zoonotiska smittämnen.
Risken är att tilläggsgarantierna inte kommer
att gälla efter en övergångsperiod i
fall att gemenskapens mål endast omfattar ett
fåtal salmonella serotyper.
De svenska tilläggsgarantierna är inte kompromissbara
förrän övriga medlemsstater har uppnått
samma status som Sverige. Detta mot bakgrund av de uppnådda
folkhälsoeffekter som näringen, konsumenter,
myndigheter och samhället i Sverige har investerat
i.
Uppmanar till obligatorisk
samonellakontroll
Ytterligare en risk ser vi idag då köttberedningar
inte omfattas av Sveriges salmonellagarantier. Vi uppmanar
därför regeringen att arbeta för en obligatorisk
salmonellakontroll vid införsel av köttberedningar
i enlighet med vad som var avsikten vid EU-inträdet.
Näringen erbjuder tillsammans med konsumenterna
regeringen stöd i det fortsatta arbetet med att
upprätthålla Sveriges salmonellastatus. Detta
i strävan mot att EU skall nå samma förutsättning
för att producera salmonellafria livsmedel och
därmed förbättra folkhälsan inom
hela unionen.
Svensk
Fågel
Svenska
Djurhälsovården
LRF
Svensk
Mjölk
Svenska ägg
Sveriges
Konsumenter i Samverkan
Sveriges
Konsumentråd
|