Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2007-12-05 Publicerad i KR nr 7 samt SKN nr 74


Scan steker köttbullar i palmolja

Med hjälp av två glasögon kunde jag läsa att köttbullarna var stekta i vegetabilisk olja. Däremot kunde jag utan problem läsa ”Rullade i Skara för att ge dig gott om tid och middagsro”. Jag anade att något dolde sig bakom ”vegetabilisk” och slog en signal. ”Det är många som ringer. Du är nu placerad i kö”. 8 sådana meddelanden fick jag innan jag kom fram, för att få veta att damen inte kunde svara på vilken vegetabiliska olja det rörde sig om, men skickade mig vidare. Ny kö och först efter 28 meddelanden om att jag stod i kö, kom jag fram, något irriterad över den dåliga servicen. Svaret på min fråga var som jag anade: PALMOLJA.

Efter mina invändningar lovade hon att ta upp det med några högre chefer. Men jag bad om att få ett svar, om de tänkte byta olja eller skriva ut det i klartext och inte dölja ”icke önskvärda fetter” bakom ”vegetabilisk”.

Ta för vana att alltid ringa när det står ”vegetabiliska fetter”, kräv att få veta vilken olja/fett de använder. Det kan på sikt ge resultat.
92 procent av alla 600, som svarade på enkäten, vill ha klar märkning av sorten fett. Läs mer om enkäten rörande märkning av fetter
upp