Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2008-05-14 Publicerad i KR nr 19 samt i SKN nr 86
Falsk marknadsföring av Omega-3
Så snart det började bli känt att Omega-3 från fisk var nyttigt och hälsosamt började missbruket och vilseledande marknadsföring. Men man tillsatte inte fisk-Omega-3 utan växtoljor som har både Omega-3 (ALA) och Omega-6. Omega-6 räknas till de inflammatoriska fettsyrorna och ska inte konsumeras om inte en viss balans råder mellan 3 och 6. Främst är det majsolja, solrosolja och linfröolja som är källorna till dessa fettsyror.

Det mest flagranta missbruket och snyltningen på den nyttiga Omega-3 fettsyran är Unilevers margariner, där man angav tidigare endast Omega-3 i en symbol av ett hjärta. Ingen kunde väl misstolka det som att det var bra mot huvudvärk? Senare fick man lägga till Omega-6 för att vara ”korrekt” men ändå blev det vilseledande. Det är alltså inte den nyttiga fisk-Omega-3 man tillsatt utan ursprunget är vegetabiliskt. Experterna är helt eniga om att detta är vilseledande och man efterlyser ett stramare regelverk.

Läs mer:
Läs Expressens artikel ”Här är den riktiga Omega-3 maten” här >>
Läs också professor Göran Peterssons genomgång ”Bregott eller Becel” (pdf) >>
Se vårt avsnitt Omega-3 och Omega-6 >>
upp

Startsida Övrig verksamhet och kampanjer Kontakta oss