![]() |
Sveriges Konsumenter i Samverkan | |
|
2008-05-14 | Publicerad i KR nr 19 samt i SKN nr 86 | |
Falsk marknadsföring av Omega-3 | ||
Så snart
det började bli känt att Omega-3 från fisk var nyttigt
och hälsosamt började missbruket och vilseledande marknadsföring.
Men man tillsatte inte fisk-Omega-3 utan växtoljor som har både
Omega-3 (ALA) och Omega-6. Omega-6 räknas till de inflammatoriska
fettsyrorna och ska inte konsumeras om inte en viss balans råder
mellan 3 och 6. Främst är det majsolja, solrosolja och linfröolja
som är källorna till dessa fettsyror. Det mest flagranta missbruket och snyltningen på den nyttiga Omega-3 fettsyran är Unilevers margariner, där man angav tidigare endast Omega-3 i en symbol av ett hjärta. Ingen kunde väl misstolka det som att det var bra mot huvudvärk? Senare fick man lägga till Omega-6 för att vara ”korrekt” men ändå blev det vilseledande. Det är alltså inte den nyttiga fisk-Omega-3 man tillsatt utan ursprunget är vegetabiliskt. Experterna är helt eniga om att detta är vilseledande och man efterlyser ett stramare regelverk. Läs mer: Läs Expressens artikel ”Här är den riktiga Omega-3 maten” här >> Läs också professor Göran Peterssons genomgång ”Bregott eller Becel” (pdf) >> Se vårt avsnitt Omega-3 och Omega-6 >> |
||
upp |
||
Startsida | Övrig verksamhet och kampanjer | Kontakta oss |