Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2009-04-27 Publicerad i KNY nr 17 samt i SKN nr 113
Tidernas största bluff smyger på oss

På eget initiativ har några av världens största företag skapat en egen märkning, GDA, General Daily Allowance. Det är inget EU-sanktionerat system, men man kör igång det och konstaterar bara: ja ni har det ju redan.

Dessa är företagen bakom:
Kraft, Mars, Nestlé, Danone, Kellog´s, Unilever, Cadbury, Coca Cola.
Kan någon gissa varför ”mättade fetter” ingår i dessa 5 olika siffror? Jo gissa varför Unilever är en av grundarna!

Låt oss döpa om GDA till Garanteed Deadly Advice och se det som en varning, köp INTE!
För dig som fått nog redan, lär dig symbolen och se det om en varning ”Du blir lurad”.

GDA-märkningen är något av de värsta lurendrejerier vi skådat. Man anger portionsvikter till orealistiskt låga värden (för chips t ex till 25 gram när en påse innehåller 300 gram och lätt äts upp på en gång, för att kunna visa låga %-tal. För chips var det t ex 135 kcal och GDA-märkt som 7% av dagligt intag. Vilken bluff. Påsen innehåller 1620 Kcal, nästan som ett helt dagsbehov.

Svensk Mjölk har gått ut med ett pressmeddelande och varnar, samt uppmanar flera att ansluta sig till en europeisk kampanj ”stopGDA.eu”.
Läs deras mycket illustrativa information om hur fel det blir >>

På den europeiska hemsidan, kan du lyssna >>
Här är en pdf att skriva ut och visa vänner och bekanta >>

De avslöjar hur fel informationen blir och nu gäller det att många agerar och skriver till svenska ministrar och politiker för att stoppa vansinnet. Även till våra EU-parlamentariker ska brev gå iväg samt till EU Kommissionen.

Svara på vår enkät om GDA >>

Exempel på GDA-märkning:

 
 
 
 
 
 
upp

Startsida Övrig verksamhet och kampanjer Kontakta oss