![]() |
Sveriges Konsumenter i Samverkan | |
Kampanj:
Märkning,
Folkhälsan
|
2009-04-27 | Publicerad i KNY nr 17 samt i SKN nr 113 | |||||||||||||
Tidernas största bluff smyger på oss | ||||||||||||||
På eget initiativ har några av världens största företag skapat en egen märkning, GDA, General Daily Allowance. Det är inget EU-sanktionerat system, men man kör igång det och konstaterar bara: ja ni har det ju redan. ![]() Kraft, Mars, Nestlé, Danone, Kellog´s, Unilever, Cadbury, Coca Cola. Kan någon gissa varför ”mättade fetter” ingår i dessa 5 olika siffror? Jo gissa varför Unilever är en av grundarna! Låt oss döpa om GDA till Garanteed Deadly Advice och se det som en varning, köp INTE! För dig som fått nog redan, lär dig symbolen och se det om en varning ”Du blir lurad”. GDA-märkningen är något av de värsta lurendrejerier vi skådat. Man anger portionsvikter till orealistiskt låga värden (för chips t ex till 25 gram när en påse innehåller 300 gram och lätt äts upp på en gång, för att kunna visa låga %-tal. För chips var det t ex 135 kcal och GDA-märkt som 7% av dagligt intag. Vilken bluff. Påsen innehåller 1620 Kcal, nästan som ett helt dagsbehov. Svensk Mjölk har gått ut med ett pressmeddelande och varnar,
samt uppmanar flera att ansluta sig till en europeisk kampanj ”stopGDA.eu”. På
den europeiska hemsidan, kan du lyssna >> De avslöjar hur fel informationen blir och nu gäller det
att många agerar och skriver till svenska ministrar och politiker
för att stoppa vansinnet. Även till våra EU-parlamentariker
ska brev gå iväg samt till EU Kommissionen.
|
||||||||||||||
upp |
||||||||||||||
Startsida | Övrig verksamhet och kampanjer | Kontakta oss |