Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2009-06-23  
”Gratisreklamen” i din brevlåda
Av en händelse fick jag ögonen på en ”annons” för www.41pounds.org. som i USA har fokuserat slöseriet med skräpreklamen i brevlådorna, populärt kallat ”Junk mail”. Rubriken var Keep trees in the forest for a cool and healthy world.

Man bedömer att mer än 100 miljoner träd krävs för denna nedskräpning. Jämför med vad vi räknade med redan 1987 – 1 miljon här i Sverige.

Just idag när jag läste detta fick jag en sats på 280 gram vackert inlindat i Postens Svepet, som Posten tjänar en massa pengar på också för annonserna i Svepet (omslaget), ofta för att lockas ta ”billiga lån”.

Bara från matbutikerna fick man 4 blad och till helgen kommer ytterligare 2 andra. På en vecka blir det 6 ”mattidningar”. När ska man hinna läsa dem ordentligt?

En av bilagorna från Elgiganten vägde nästan som en av kvällstidningarna som ges ut varje morgon.

Det finns två aspekter på detta vansinne. Det ena är miljöaspekten och det andra stölden av min tid och önskan att få ta hand om mina pengar.

Redan på 80-talet gjorde vi (i Konsument-Forum) en aktion >>

2001 publicerade vi uppgifterna på hemsidan:
Hellre 1 miljon träd i skogen >>

2007 publicerades nya siffror och då var åtgången av träd runt 2 miljoner per år
Måste 2 miljoner träd offras årligen för att vi ska få reklambladen i våra brevlådor? >>
SKN nr 57 >>

Senaste siffran på folk som har skylt på dörr/brevlåda är 24% >>

Så här skaffar du skylt att sätta på brevlådan - Nej Tack till reklam >>

Det var bara direktreklamen som kommer oadresserad. Lägg därtill all reklam i dags- och periodisk press. Har vi helt enkelt blivit beroende av reklam för att vara informerade? Varför tar inte myndigheter och departement tag i denna fråga? I klimatprogrammet finns inget om detta!

- Är det bara kött vi ska sluta äta, vi konsumenter, för att bidra till mindre klimatpåverkan?

- Dags för en ny ”uppvaktning” av berörda parter, som ett led i vår opinionsbildning. Eller?

- Har vi medlemmarnas och läsarnas stöd för detta?

Det klimatsmartaste är att starta KONSUmindre! Det passar oss konsumenter bättre.

Läs mer:
Vi betalar reklamen, den är inte gratis! >>
KONSUmindre för MERA i plånboken >>
upp

Startsida Övrig verksamhet och kampanjer Kontakta oss