![]() |
Sveriges Konsumenter i Samverkan | |
Kampanj:
Direktreklam
|
2009-08-06 | Publicerad i KNY nr 23 | |
Reklamen - de 20 största annonsörerna | ||
Här en artikel ut Dagens Media, som visar vilka de 20 största annonsörerna är. Något chockerande att se ICA i toppen och COOP inte långt efter. De jobbar naturligtvis för att få oss att konsuMERA. Men att lägga så mycket på maten, som bara står för 15% av våra hushållsutgifter, talar ju sitt tydliga språk, att reklamen för maten är sjukt överprioriterad. Läs artikeln Sveriges 20 största annonsörer. En längre tids analyserande har visat att det är mycket lite som är värt att köpa om man tänker efter lite. Prisfixeringen är övervägande och däri ligger faran, att man dribblar med oss och vi blir lurade. 3 för 2, nu lägre pris, max 3 per hushåll, och alla andra påhitt. Kylskåpet och skafferiet blir lätt överfyllda om man är alltför lyhörd för dessa lockrop. En betydligt bättre väg att tänka på sin egen ekonomi är att hålla ögonen öppna för röda lappar med ”50% avdrages i kassan” just för varor med kort datum. Där finns fynden att göra, ibland tidigt på förmiddagen, lämpligt för den som kan disponera sin tid. Här i Hultsfred där jag sitter har alla tre butikerna ofta sådana märkningar och det styr numera mina inköp och planeringen av vad jag ska äta. Annonsbladen kollar jag i studiesyfte bara. Läs tidigare inlägg Nu är det upp till handeln att ta sitt ansvar också. Ansvaret för resurshushållning, klimateffekterna och respekten för djuren. i Bengt Ingerstams blogg. Förslag: Sätt upp skylt på brevlådan ”Nej tack till reklam” så får du betydligt mindre att läsa och spar mycket tid och säkert också pengar. Håll ögonen öppna för 50%-erbjudandena. Nyligen publicerad artikel om ”gratisreklamen”. |
||
upp |
||
Startsida | Övrig verksamhet och kampanjer | Kontakta oss |