Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
Kampanj: Konkurrens
2007-02-08 Läs fler debattartiklar >>




Debattartikel av Bengt Ingerstam, publicerad i kort version
i Tidningen Market 31 januari 2007. Här är full version.



Förödande priskrig för alla parter – och klimatet


Det är alltid någon som tjänar på priskriget, men hittills har det inte varit konsumenterna, hälsan eller miljön. Senaste dagarnas priskrig mellan handeln och producenterna håller nu på att trappas upp och det är naturligtvis inte en tillfällighet. Alla har kunnat konstatera hur handeln stärkt sin maktposition. Dels genom koncentration och utslagning av konkurrensen när det gäller mångfalden i butiksledet. Dels genom den kraftigt ökande förekomsten av EMV-varor. Anledningen till den stora ökningen av EMV är helt enkelt att handeln tjänar mera på EMV än på ”andras märken”.

Andelen import har drastiskt ökat med EMV konceptet. Hur många har förstått att detta är en svängdörr, produkter in och arbetstillfällen och valuta ut? Handeln betalar inte avgifterna till arbetslöshetskassan, det får vi konsumenter göra via skatten och de yrkesverksamma via arbetslöshetsförsäkringen. Alltså tar inte handeln något ansvar här.

Ett praktexempel på hur kvaliteten utarmats och smitta spridits är fågelprodukterna. Priserna har pressats till nivåer då knappt ens Thailand hänger med, man har märkt om produkter från Asien i vissa länder i Europa och man har sprutat in mera vatten i köttet, allt för att klara prispressen. Våra inhemska fågelproducenter knäar och vi konsumenter blir lurade och avtrubbade för hur fågel ska smaka och får ta till mera kryddor för att dölja kvalitetsbristerna.

Många av våra moderna produkter pumpas upp med vatten, salt, socker och billiga industrifetter, för att producera billig mat. En företeelse som exploderat under de senare decennierna, samtidigt som vi också noterar kraftigt ökad övervikt och diabetes-2 bland matälskarna. Hälsan har alltså också tagit stryk av prispressen.

Varför slåss handelskedjorna nu så hårt och låtsas som att prispressen är något bra för oss konsumenter? Jo det är helt enkelt så att handelns enklaste medel att slåss med än priserna, kolla deras veckoblad! Det är bara priser, priser och priser och varje vecka något till helgen för 39:90. Är det inte så att handeln nu slåss för att få behålla sitt enda maktmedel – priset. Vad finns då bakom fasaden? Du blir förvånad.

Vi konsumenter tar nu itu med att jämföra på ett annat sätt. Vi kommer med löpande ”KONSUmindre” tips på vår hemsida och i nyhetsbrevet, som är gratis: www.konsumentsamverkan.se.

Här några exempel: varför köpa Becel flytande i en butik för 37:80 och i en annan för 31:60, en prisskillnad på 20 %, eller varför överhuvudtaget köpa en produkt med industriella härdade fetter när det finns naturliga animala fetter att tillgå. Varför köpa Risifrutti för dryga 50:- per liter (inkl 8 plastförpackningar) när det finns fil för 8:90 eller risgröt i slang för 10:90. Varför köpa äpplen, samma sort, i en butik för 17:90 och i en annan butik samma dag för 13:90 (29 % skillnad) eller svensk ekologisk vitkål i en butik för 39:80 när annan butik tar 13:90 (286 %)? Aubergine kan man välja på mellan 49:90 och 29:90 (67 % skillnad!)

Ser inte priskriget lite smått löjligt ut efter denna jämförelse?

Bengt Ingerstam
ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan
den fristående konsumentorganisationen, obunden av näringslivet och partipolitiken
www.konsumentsamverkan.se


Ur Tidningen Market 31/1 2007

Ur Tidningen Market 31/1 2007
upp