Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2007-10-08 Publicerad i KR nr 5 samt SKN nr 72


Tveksam hälsoprodukt
kallas för ”Hjertego-Gul”



Det går inflation i bruket av hälsopåståenden, eller rättare sagt fantasinamn. Redan att kalla något för ”hälsoprodukt” är ett påstående, som ingen har godkänt utan bara ett taget namn, som används vilseledande i reklam och kommunikation.

Använder man påståendet ”hälsoprodukt” eller ”hälsosamt” anser vi man ska kunna bevisa det också. Trenden att ”sälja” på hälsa är inte ny men kommer snart att urarta. Läs artikel på annat ställe i nyhetsbrevet.

Produktnamnet ”vita” som betyder liv (med ett rött hjärta som pricken över i) fokuserar på hjärta och liv, ”Hjertego-Gul”, taget för den norska marknaden, förmedlar budskapet att det är bra för hjärtat, förutom att låta trevligt och lockande.

På Skånemejeriers hemsida använder man påstående som: ”hälsoost", ”ett hälsosamt vegetabiliskt alternativ till traditionell ost”, ”nordiska satsning på hälsa”, ”resultat av omfattande forskning”, ”Genom att ersätta 97,7 % av mjölkfettet med raps- och solrosolja skapas en produkt med låg fetthalt som inte påverkar kolesterolvärdet och samtidigt smakar gott”.

Invändning: låg fetthalt stämmer inte, möjligen låg halt mättat fett, men då har man ju påstått att mjölkfett är skadligt, vilket inte stämmer enligt fler och fler forskare. Vad värre är, är att man använt solrosolja, som har en onyttig balans mellan omega-3 och omega-6. Snarare har man skapat en onyttigare produkt.

Påståendet om att produkten inte påverkar kolesterolvärdet är i och för sig korrekt, men det var inte så man menade. Man påverkar inte kolesterolvärdet nämnvärt vilket fett man än intar, alltså är påståendet vilseledande.

Vi börjar nu samla upp alla vilseledande märkningar, produktnamn och påståenden under Chicken race och avdelningen ”bluffmärkningar”. Läs mera här >>
Skånsk hälsoprodukt får norskt innovationspris >>
upp