Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2007-08-08
Publicerat i SKN nr 65


Chicken Race no 2 - 39:90

39:90 är inte priset på en vara utan signalen för att lura in dig i just en viss butik, helst inför helgen. Det är lönsamt för butiken, ofta får leverantören stå för lockpriset, eller gör butiken satsningen och det är en billig entrebiljett. Väl inne i butiken blir du av med andra 500 eller 1000 kronor och då spelar inte 10 – 20 kronor så mycket, högst 1-2 % i rabatt totalt.

Allt kan kosta 39:90, se bara här några exempel...

39:90 är det vanligaste priset som används. I vissa veckoblad kan det finnas upp till tre sådana på första sidan. Dags att genomskåda det, för handelns reklammakare är blinda – eller är det så effektivt? Lär dig se RÖTT! Reagera rätt, det är något lurt. Fall inte för frestelsen ”oj vad billigt just nu”. Börja lägga märke till just mängden 39:90-erbjudanden och du blir snart immun mot dessa pockande lockbeten.

Läs också hur vi konsumenter kan mobilisera en motkraft mot försöken att lura dig

upp