Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2006-10-18 Publicerad i SKN nr 42


Dold Becel-reklam i COOP-bilaga

Som bilaga i GP 16 oktober fanns en 14-sidig bilaga, en annons! Temat var
”Mellanmål för barn i alla åldrar” samt
”Att ändra barns matvanor kan vara svårt.
Att byta till ett nyttigare mellanmål är ganska lätt”.
Det lät väl präktigt, men så var det inte. Ett rejält nytt bottennapp, COOP.

Se och döm själv:
Joggingset på första sidan tillsammans med dansk kyckling.
Exotiska importerade frukter – inte ett svenskt äpple! – på sidan 2
Korv, korvbröd och ketchup på sidan 3
Fläskkarré på sidan 4 och
Öl, ja just det, ÖL på sidan 5, därtill utmärkt med COOPs treklöver (bra för miljön, men se vår lista över märken som konsumenter bör vara tveksamma till)

Becel ”Bevara ditt kolesterolvärde” – jasså ska man inte sänka det? På sidan 6
Becel pro-activ ”Sänk ditt kolesterolvärde” – jo där kom det på sidan 7 (Dessa två sidor måste vara annonser i annonsbilagan, men är inte märkta ”annons”, men säkert inte utan sponsring från Becel/Unilever!)

Toappaper och rakhyvlar på sidan 8
Allrengöringsmedel och ugnsfolie (inte ungnsfolie) på sidan 9
Symaskin och dammsugare på sidan 10
Knivset och gravlykta på sidan 11
Vinterkläder och skor på sidorna 12 o 13
Motionscykel och ”Spela Stor Lotto” på sidan 14.

SUCK!!! Absolut inget för barn!

Det är ju som alla andra annonsblad, men med de hjärtskärande uppmaningarna att hjälpa barn att byta matvanor.

Men värst är Becel-kampanjen på hela två helsidor. Där jämför man helt andra produkter med grädde för att visa var de ”dåliga mättade fetterna finns”, som man utan vetenskapliga grunder påstår komma från grädde.

Vår kommentar: De riktigt dåliga mättade fetterna är de delvis härdade (finns i flytande Becel) och de härdade fetterna. Dessa kan vi välja bort och har då rejält sänkt intaget av mättade fetter och på så sätt valt bort de dåliga mättade fetterna och får då utrymmer för de goda mättade fetterna i mjölk och smör och Bregott! Vi ska ju inte helt ta bort mättade fetter! Så varför inte välja de ”goda”.
Så var det sidan 7, där vi ska sänka kolesterolvärdet med Becel pro-activ med pris mellan 4 och 5 gånger vad smör och Bregott kostar, när du lika gärna kan ta ett par sillbitar eller brisling (f d sardiner) på mackor utan Becel för att få de bra fettsyrorna och de förnämliga animala Omega-3 utan för hög kvot med Omega-6.


Frågan är om reklam verkligen får vara så vilseledande? Det ska vi undersöka!

Att reklam över huvud taget får vara så dålig som hela bilagan är ju en annan sak, men välkänd och ändå tror COOP att vi går på det och att det är värt att offra dessa åtskilliga 100.000 kronor på oss skeptiska konsumenter, som COOP skulle kunna spara för att förbättra sitt dåliga resultat.

Ja COOP, bottennappen samlas på hög, detta var inte det första! Se tidigare Snabba KonsumentNyheter i arkivet >>


upp