Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2008-10-07 Publicerad i KR nr 28 samt i SKN nr 94
Grovt vilseledande av Unilever om Omega-3
Se fler bilder >>

På Becel margarin började Unilever att använda symbolen Omega-3 i ett hjärta. Senare lades Omega-6 till och argumentet ”essentiella fetter” användes.

Avsikten med bruket av Omega-3 är i grunden att hänga på argumentet av de nyttiga Omega-3 från t ex fisk. Bruket av orden ”essentiella fettsyror” ska också sättas i sitt sammanhang och kan inte användas som ett hälsopåstående.

Just när detta skrivs går i radions P1 programmet Kropp & Själ, som handlar om Omega-3, både som nyttig fettsyra (långkedjade) och missbruket av argumentet ”bra för hjärtat” i reklamen. Lyssna på programmet via nätet, eller reprisen söndag 00.03.

I programmet säger Wulf Becker att rapsoljan har en ganska bra balans mellan Omega-3 och Omega-6, 1 till 2. Jämför vad om skrivs på Livsmedelsverkets hemsida, som vi citerade i artikeln ” Omega-6 ett hot mot hälsan”. Intressant att budskapet kan skilja så mycket.

I övrigt är programmet mycket informativt och vi får ännu mera ”vatten på kvarnen” och bekräftelse för att vår granskning är korrekt.

Vår bedömning
Bruket av symbolen med ett hjärta och Omega-3 i, strider mot reglerna om hälsopåståenden. Symbolen ger bilden av att man påverkar sitt hjärta, just med den Omega-3 som finns i margarinet, vilket inte stämmer. Dessutom kan man inte enbart dra fram argumentet för Omega-3 utan att nämna innehållet av Omega-6, eftersom förhållandet inverkar. I senare annonser har man lagt till Omega-6. Men bruket av hjärtsymbolen är felaktig.
Hänvisningen till ”essentiella fettsyror” är vilseledande då produktens sammansättning inte är idealisk för tillförseln av essentiella fettsyror.

Bruket av Omega-3 eller 6 i marknadsföringen av margarin är inte bevisat korrekt. Eftersom alla forskare inte är överens och att ingen myndighet har officiellt slagit fast förhållandet, bör inte argumentet användas och strider alltså mot en mängd forskning. Vi kan heller inte avgöra frågan, men läsa, tänka och fatta våra beslut av vad vi ska äta. Det ska inte Unilever bestämma.

Slutsats
Vi kan inte förbjuda missbruket av argumenten i annonseringen, men informera och rekommendera konsumenterna ”köp det inte!”


Se fler bilder >>

Läs mera på vår hemsida:
2008-02-22 Reklam lurar oss att köpa Omega- 3 på falska grunder >>
2008-05-14 Falsk marknadsföring av Omega-3 >>
2008-07-29 Omega-3 nu i allt mellan himmel och jord - men bäst från havet >>

Översikt Omega-3 och Omega-6 >>

Läs vad Bengt Ingerstam har skrivit i sin blogg >>

upp

Startsida Övrig verksamhet och kampanjer Kontakta oss