Ja visst sitter vi konsumenter med nyckeln till förändringar
och till marknaden. Köper vi så blir det producerat, köper
vi inte så rear man tills vi köper. Men valet är alltid
vårt, även om olika aktörer försöker styra
oss med reklam, sponsring och aktiviteter som ”kom och smaka”
eller locka oss med diverse prisaktiviteter.
Det är det som är intressant med konsumentrollen, det är
i den de verkliga besluten tas.
Betydelsen av att då vara en medveten och informerad konsument
är avgörande, vi påverkar ju utvecklingen.
Ta bara fallet med lightprodukterna, som är på väg ut
från marknaden därför att konsumenterna fått upp
ögonen för att dom inte var bra. Vad har vi för glädje
av att man blandar in en massa vatten i margarin, varnar för mättat
fett och sedan tar bra betalt för det som ändå innehåller
stor mängd just mättat fett, samt vatten. Eller kokosmjölken
som kostar lika mycket oberoende av om det är 70 % eller 47 % kokosmjölk
och resten vatten.
Vi sitter med nyckeln till om våra närproducenter ska finnas
kvar, om den ekologiska odlingen ska öka och vi sitter helt klart
med nyckel till vår hälsa, beroende på vad vi köper
och äter.
Hur väljer du fisk i din butik?
Problemet för oss som konsumenter är att veta vem vi ska lita
på. Ett antal märkningssystem finns och inte alltid är
man överens. Ibland har EU konstiga uppfattningar, ibland kan Fiskeriverket
vara oenig med någon av märkningssystemen. Klar är att
vi ska äta mera fisk, men välja så vi inte hotar svaga
bestånd. Men hur välja när märkningen dessutom
är dålig i butikerna? Hur har man lyckats få upp priserna
på strömming till 54:50 per kilo, när fiskarna bara
får mellan 3 och 6 kr/kilot? Dags för opinionsbildning! Billigare
strömming skulle gynna hälsan med sina fina fetter, bl a omega-3!
Hur väljer du hälso- och bantningsråd?
Skillnaden mellan KONSUMENT-NYCKELN och konsumentguider är att
nyckeln är konsumenternas eget verktyg, helt oberoende av andra
intressen, reklam eller annan styrning
Konsumentguider får stå för en parts uppmaning till
konsumenterna att lyda deras råd, för deras syften. Ibland
kan det bli lite väl många sådana och förvirrande.
Ibland har vi stor nytta av dem. Värst är det med alla kostråden,
där alla har sanningen och många ska tjäna pengar på
att ”coacha” oss konsumenter. Klubbarna som kostar runt
1000:- per år! Det är verkligen dags att granska denna mängd
av kostråd, innehåll, kostnader och jämföra –
för alla är inte överens.
Att äta för bättre hälsa är rena besparingen.
Bra råvaror i stället för piller är bättre
än att belasta vården och nödsakas ta mediciner. Det
är också ekonomi.
Hur välja med omtanke om miljö, klimat
och sociala hänsyn?
Ja det är bara nödvändigt, det har vi alla insett. Mera
märkning är inte lösningen, vi är redan förvirrade.
Detta är ett stort område att bearbeta och vi måste
lägga oss i det som konsumenter, så vi inte blir robotar
under en märkningsdjungel. Risken är stor att de styrande
försöker lägga över hela bördan på oss
konsumenter, men de måste göra stora insatser för att
ändra på systemfelen. Visst ska vi medverka, men vi kanske
kan göra det lite enklare!
Har du grepp om dina pengar?
I KONSUMENT-NYCKELN kommer ett erbjudande om ett system för att
enkelt greppa ekonomin, få en bra översikt. I dagens finanskris
har vi förstått att när andra ska förvalta våra
pengar blir det kaos, i strävan att tjäna mer på att
förmera våra pengar för deras egen nytta, inte för
vår nytta, bara lite för syns skull. Vi kommer också
att granska alternativen för framtida bra placeringar, utan att
var och en ska behöva sila allas reklam för sina egna ”produkter”.
Kan vi hitta ett alternativ till reklamen?
Ja helt klart. Dessutom är det en nödvändighet i dagens
informationssamhälle. Gemensamt för alla aktörerna är
att de pratar väl om sina egna varor, tjänster och även
information. Alla har ett eget intresse att övertyga oss konsumenter,
men vi har svårt att värja oss och genomskåda de allt
mer raffinerade metoderna. Vi börjar med att jämföra
och visa på alternativen, så går det lättare
att själv besluta. En god början var granskningen av margarinreklamen,
innehåll och priser. Resultatet blev bättre alternativ till
lägre priser och förhoppningsvis bättre hälsa.
Det är mycket vi kan göra på ett objektivt sätt,
vi behöver tillsammans inte vara subjektiva som den säljande
delen av marknaden måste vara. Detta är en intressant utveckling
av konsumentrollen och konsumentkraften. Vi har nyckeln!
KONSUmindre
är en grundregel
Länge har vi haft som grundregel att vända på tankesättet,
att se MINDRE som positivt och inte falla in i den accelererande trenden
att konsuMERA. Konsumismen som system har inriktningen mot tillväxt
och att köpa just mera, stimulerat av de ”säljande intressena”.
Det är vad man normalt förknippar med ”marknaden”
och vi har väl knappast missat den enorma fokuseringen på
”SHOPPING” som livsstil. Vi ser i stället en ny trend
i ”konsumindrism”. Att
fråga sig ”behöver jag detta, verkligen, nu eller överhuvudtaget?
Måste jag jobba mera för att kunna finansiera mera och mera?
Måste jag överlåta åt industrin att laga min
mat och utveckla fantasin med alla tillsatser? Måste jag köpa
en mängd förädlade produkter, som ibland kosta upp till
10 gånger så mycket som ingredienserna? Måste jag
byta till senaste modet, som inte längre växlar med årstiderna
utan byts i butikerna minst varje månad?
Varför ska jag betala upp till 20-30 % mer i vissa butiker för
samma vara? Måste jag köpa mindre förpackningar med
upp till 50% högre pris? Detta har vi sett i våra prisjämförelser
att det är lätt att undvika om man bara visste. Vi har sett
i våra analyser att salt har ”utvecklats” till nya
produkter och priserna rakat upp från 3-4 kronor kilot till över
500 kronor kilot. Flingsaltet blev poppis och många kokar mat
med detta salt för 100:- kilot. Just nu annonserar Wasabröd
med smakrabatt på nya brödet med quinoafrön, pris runt
85:- kilot mot gamla Husman från 17:- kilot. Ja exemplen kan göras
i all oändlighet, sådant ingår i underlaget till KONSUMENT-NYCKELN.
Genom att veta kan vi tjäna 1000-lappar bara på enkla knep.
Byta begagnat (inte olagligt!) eller handla i grupp av lokala producenter
har med den moderna utvecklingen och bristen på social kontakt
fallit i glömska. Men börjar det bli jobbigt att få
allt att gå ihop är det nog dags att tänka om. Här
finns massor att tjäna. Byta tjänster är lite värre,
det kriminaliserades tidigare, men kanske lättar det med tiden
nu. Ja det finns möjligheter och det ska fokuseras i KONSUMENT-NYCKELN.
KONSUMENT-NYCKELN är instrumentet för aktivare medverkan från
medvetna konsumenter. Vi är många och har mycket duktigt
folk bland oss, som kan börja samarbeta, för allas vårt
bästa, som ett alternativ till alla som vill påverka oss
för ”avsändarens bästa”.
Detta är de första tankarna, som
nu ska utvecklas vidare, i en lång och förhoppningsvis intressant
och givande process. Börja med att komma med och kom med synpunkter.
Initiativet har tagits av Sveriges Konsumenter i Samverkan 2008-10-20
|