Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2009-01-20 Publicerad i KNY nr 7 samt i SKN nr 103
World Consumer Rights - Day 15 mars

Den 15 mars varje år celebreras Världskonsumentdagen. I år fokuserar man marknadsföring av ohälsosamma produkter till barn.

Det kommer att drivas en kampanj för att öka vakenheten och att verka för att införa en internationell kod hur detta skall stoppas. Det är väl ingen som inte tror att godis och sötade produkter har en plats här!

Intressant är att World Health Organization WHO (Världshälsoorganisationen) har öppnat för en konsultation och där har vi möjlighet att bidra och påverka. Resultatet kommer att offentliggöras i god tid före WCRD. Vi deltar redan i kampanjen ”Junk Food Generation”, men nu har vi chansen att göra något verkligt stort. Var med och utarbeta vårt bidrag till WHO, anmäl ditt intresse.



Kampanjmaterialet finns att ladda ner här (pdf) >>

Vad kan vi göra här i Sveriges och tillsammans?
Alla ni som på något sätt vill delta, hör av er. Det kan vara lokala manifestationer på era barns skola, samma för lärare. Det kan vara en längre process med fokuserad studieverksamhet baserad på materialet och manifestation den 15 mars.

Kanske kan vi utlysa en tävling om bästa initiativ på en skola inför 15 mars. Skolarbeten i grupp, som redovisas på skolan t ex fredagen före, eller varför inte ett arrangemang på söndagen med utställningar och föredrag?

Att slänga ut Cola-automaterna bör då vara ett givet inslag. Jobba med att förändra cafeterian eller kiosken och kanske uppmärksamma sockret i skolmaten. Ja idéerna kan bli många, men kom med förslag och idéer, så lägger vi successivt ut dem på en samlingssida,
läs mer här >>
upp

Startsida Övrig verksamhet och kampanjer Kontakta oss