Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
Kampanj: GMO, Soja
2009-11-01 Publicerat i KONSUMENT-nyckeln nr 28
Tre fjärdedelar av de svenska grisuppfödarna vill inte använda GMO-soja
Alltså majoriteten! I ett demokratiskt land borde det då vara så att majoriteten bestämmer och ingen ska avvika. Men den lilla klicken som bara tänker på foderkostnaderna drabbar nu alla de övriga och en skepsis sprider sig gentemot hela kåren av svenska grisuppfödare. Vi kan ju inte skilja på köttet i butikerna när vi ska ha våra kotletter eller de dyra filéerna.
Prisskillnaden på foder beräknades till 5% i våras, vilket borde slå igenom som ungefär 2% på priset för grisen till slakteriet. Sen vet vi ju hur grova kalkylerna är och styrd prissättning i affärerna är. Då spelar inte dessa få % in över huvud taget. Men det är två olika aktörer här, bonden med sina foderkostnader som man ser i kronor per ton och vi på marknaden som ifrågasätter vad vi betalar för. En krona mer för kotletten är inget som avskräcker konsumenten om man vet att det är GMO-fritt i uppfödningen.
ATL har gjort en intressant opinionsundersökning.

Läs mera: Ekonomi styr valet av genmodifierat >>
upp

Startsida Övrig verksamhet och kampanjer Kontakta oss