Till startsidan
Sveriges Konsumenter i Samverkan



Junk food Generation är Consumers Internationals (CI) kampanj för att stoppa marknadsföring av ohälsosam mat till barn.

Kampanjen arbetar för att Världshälsoorganisationen ska införa en internationell kod för att förbjuda marknadsföring av ohälsosam mat till alla barn runt om i världen.

Fetma och dålig kost är allvarliga globala frågor. Det är många åtgärder som behövs för att förbättra kosten. Ett viktig steg är att se till att ungdomar får positiva budskap om sund
kost. Detta innebär att stoppa försäljningen av livsmedel med hög fett-, socker och salt
till barn.
Senaste nytt
Den internationella kampanjsajten:
Junk food Generation
Viktig rapport - Hotet från frukostflingorna (pdf)
Fortified Junk - Vitaminberikad skräpmat
Snabba fakta
Detta kan du göra
Pressbevakning av kampanjen
Junk food Generation -blogg

Relaterade länkar:
World Consumer Rights Day 2009
(Världskonsumentdagen)
Dumpa läsken
Debatten om socker
Reklam riktad till barn

Exempel Sverige:
Coca Cola och Harry Potter


Senaste Nytt 
2009-03-10 Internationella kampanjen Junk Food Generation på Världskonsumentdagen 15 mars: Avslöjandet om Kellogg´s reklam till barn för ohälsosamt livsmedel och koppling till WWF blir vårt bidrag i denna globala kampanj.
2009-02-12 Detta kan du göra
2009-02-12 Har du barn i skolåldern eller är du lärare eller på annat sätt engagerad i våra barns skolmat?
2009-01-20 World Consumer Rights WCRD-Day 15 mars
Inriktning i år är marknadsföring av skräpmat till barn
2008-10-20 Consumers International lanserar en ny rapport om saluföring av frukostflingor riktade till barn. Läs rapporten.
   
 
Pressbevakning av kampanjen
 

 

  upp