![]() |
Sveriges Konsumenter i Samverkan | |
Kampanj:
Folkhälsan,
Junk
food generation
|
2009-03-10 | Publicerad i KNY
nr 13 This article in English >> |
|||||
|
||||||
![]() En stor andel av det som kallas Junk Food riktar sig till barnen och reklamen är utstuderad och hänsynslös. Tänk om föräldrar vore mera vakna och undvek att köpa de färgglada lockande paketen? Kanske inte så lätt när hungriga och otåliga barn tjatar och kräver att få just dessa paket. Det cyniska är att man hänger på denna reklam just på produkter som uppfattas som nyttiga, utan att kolla innehållet av socker, fett och salt. Barnen som måltavla Förr var det vanligt med leksaksfigurer i paketen som barn skulle samla på. Ja det fanns inga gränser eller ingen återhållsamhet. Nu verkar dessa figurer ha försvunnit efter diverse påtryckningar och hot om lagstiftning. Men klubbar och tjusiga bilder lockar fortfarande. Hittills har kampanjandet inriktat sig mot just reklamen med barnen som måltavla. Sockerinnehållet har påtalats med viss framgång, men varför ska man sälja flingor med hjälp av reklam och socker? Varför ska vi äta cornflakes? Vi vill gärna lyfta även flingorna som sådana, främst är det väl Kellogg´s som säljer Cornflakes. Varför ska vi äta cornflakes? Det är en lång historia som började när majsen introducerades och en jättekampanj fick folk att tro att det var nyttigt. Det är en jätteindustri av världsformat i dag. Samtidigt exploderar övervikten och diabetes i världen och fokus riktas mer och mer emot de snabba kolhydraterna. Här kommer nu chock nr 1! ![]() Alltså är inte detta bra mat! Desto mer klandervärt att speciellt inrikta reklamen på cornflakes just till barn. Här kommer chock nr 2! ![]() Kellogg´s lockar med att för varje sålt paket Cornflakes skänker dom pengar till ett träd i Afrika i samarbete med WWF. Det rör sig om 30 öre per paket. Denna hopkoppling anser vi vara etiskt tvivelaktig. Man kan naturligtvis samla pengar till goda syften, men just att liera sig med det multinationella majs-företaget Kellogg´s och med barninriktad reklam få oss konsumenter att köpa ohälsosamma livsmedel, är att gå över gränsen till det etiskt och moraliskt försvarbara. Jämför med Svenska Kyrkans insamling till Afrika >> Skänk 1 krona till WWF i stället så att de kan plantera 3 träd och du slipper köpa Kellogg´s cornflakes för 20-25 kr för 500 g snabba kolhydrater. Du sparar 19-24 kronor och din egen och barnens hälsa! Låt oss slippa denna typ av osmakliga reklam i framtiden! Tidigare dokument i kampanjen: Junk food Generation är Consumers Internationals (CI) kampanj för att stoppa marknadsföring av ohälsosam mat till barn. Läs mer >> Cornflakes eller rent socker? >> Har du barn i skolåldern, är du lärare eller på annat sätt engagerad i våra barns kostvanor och hälsa? >> Fler bilder:
|
||||||
upp |
||||||
Startsida | Övrig verksamhet och kampanjer | Kontakta oss |