![]() |
Sveriges Konsumenter i Samverkan | |
Kampanj:
Folkhälsan
|
2010-02-14 | |||
Hälsoläget
individuellt och globalt del 2 |
|||
Vi fortsätter på temat HÄLSA
och hur maten och livsstilen påverkar våra liv och som en
följd av det, hur vi själva kan påverka för att mota
den folkhälsokris vi håller på att drabbats av med snabbmaten,
industriella utvecklingen samt felaktiga kostråd. Läs
här första delen där vi tog upp detta tema och satte
folkhälsokrisen i ett globalt sammanhang, för att visa på
hur akut den är. De fyra globala kriserna, välj den som är
mest bråttom! Hälsoläget individuellt
och globalt
Ekonomin – omvärld och privat Befolkningsökningen i världen Miljön/Klimatet I tidsperspektiv är Hälsokrisen den mest akuta av de fyra hälsan, ekonomin, befolkningstillväxten samt miljö/klimatkrisen. Kostnaderna för sjukvården kommer på skatterna och det brakar snart ihop om inget radikalt görs. Gå tillbaka till första delen och repetera eller läs om du inte redan gjort det. Kostråden är en stor och viktig faktor. Men vi kan inte leva med gamla föråldrade sådana, som uppmanar ”friska” att äta mera bröd, snabba kolhydrater samt undvika fett! Då blir ju alla sjuka, diabetiker, feta och överviktiga och sedan gäller inte SLV:s kostråd längre. Nya kostråd får vi kanske 2012, men varför vänta så länge. Vi konsumenter kan ta tag i det NU. Bara diabetes, övervikt, fetma och hjärt- och kärlsjukdomar skördar just nu c:a 100 000 liv per år. Omräknat till antal stora flygplan som tar 300 passagerare betyder det att Ett stort jumbojetplan ”störtar” VARJE DAG i Sverige! Garanterat skulle media observera detta. Men nu är det mest snuttar eller larm eller reklam för bantningsklubbar som fyller spalterna. TV är proppfullt med matlagningsprogram, men sällan relaterade till hälsa. Frågan är om inte svenska folket får all sin tillfredsställelse av att frossa i dessa program och sen blir det något enkelt, snabbt och billigt i förbifarten – för något ska man väl ha i sig. |
|||
upp |
|||
Startsida | Övrig verksamhet och kampanjer | Bli medlem | Kontakta oss |