![]() |
Sveriges Konsumenter i Samverkan | |
|
2009-02-12 | |||||||
Har
du barn i skolåldern, är du lärare eller på annat sätt engagerad i våra barns kostvanor och hälsa? |
|||||||
Den 15 mars infaller den årliga Internationella Konsumentdagen. Då är det dags för lokala initiativ. Temat är Junk Food Generation och har fokus på marknadsföringen av skräpmat mot barn och ungdom. Consumers International har tillsammans med The International Association for the Study of Obesity (IASO) utarbetat ett förslag till ”Rekommendationer för en internationell kod för marknadsföring av livsmedel och icke-alkoholhaltiga drycker för barn” som ska antas av de stora internationella organen, som WHO, Världshälsoorganisationen och FN. Stor uppmärksamhet kommer att ges detta förslag världen runt denna dag och vi kommer att tillskriva våra berörda ministrar och regeringen i ärendet. Materialet är fantastiskt bra och kan utnyttjas på många sätt.
Men det är synnerligen viktigt att vi också börjar arbeta på olika plan och lokalt med elever, lärare, skolledningar och få upp frågan till diskussion för att ge den rätt uppmärksamhet. Ett utmärkt och omfattande material har utarbetats och vi bifogar länk till det här >>
Självfallet kommer socker och söta produkter att fokuseras och reklamen runt dessa. Bland de vanligaste är frukostflingorna, mer eller mindre sötade. Men betänk att vanliga osötade Corn Flakes har ett mycket högt GI och GL och dessutom äts de sällan utan socker tillsatt på tallriken. Vet själv hur det gick till, men så sitter man nu med problem med blodsockervärdena och en hotande diabetes! Så nu är Corn Flakes och socker bannlysta för min del. Diabetes och övervikt är numera inte enbart ett problem för äldre, utan allt vanligare i skolålder också. Genom denna gemensamma aktion och de lokala aktiviteterna kan ett bestående långsiktigt arbete startas, med starskottet den 15 mars! Det kan gynna både dig och dina barn eller barnbarn, vår gemensamma hälsa och sänka sjukvårdskostnaderna och därmed skatterna. Alltså: en omgång med reklamen och även en omgång med kunskapsspridning om produkter med snabba kolhydrater (sockerarter) samt all sockrad eller sötad läst! En rejäl översyn behövs för alla frukostflingor, den kanske längsta hyllan i våra butiker. Vi börjar här och det blir en ordentlig satsning för en hälsosammare livsstil. Om fetterna återkommer vi senare, det är inte det största problemet, även om debatten är intensiv, men det kommer säkert ut något av det snart också. Vi börjar med att prioritera orsakerna till fetma, t ex socker och sockerarterna och få koll på reklamen riktad till barnen. Om detta råder ingen stor oenighet, men brist på medvetande. Reklamen är ju sockerfokuserad.
I nästa nyhetsbrev kommer mera och vi samlar ihop vad som redan skrivits och kan användas. Men dagarna rinner i väg, så starta redan nu och tag kontakter. Bästa hälso-ningar Bengt Ingerstam ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan |
|||||||
upp |
|||||||
Startsida | Övrig verksamhet och kampanjer | Kontakta oss |