Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2008-07-16 Publicerad i KR nr 22 samt i SKN nr 89
Vilseledande märkning

Ett gammalt kärt ämne som aktualiserades 15 juli av Konsumentföreningen Stockholm vid deras presseminarium.

Den berömda Smör- och rapsoljan från Arla hade vi uppe redan under 2007, men det gjorde ingen nytta. Bättre upp Arla!

Se under vårt avsnitt Märkning där det finns gott om galenskaper, eller Chicken Race där vi lägger direkt vilseledande företeelser.


Men vi spär på idag med ett nytt exempel, denna gång vilseledande varumärke, ”Säsongens skörd”, som ägs av SABA Frukt & Grönt. Som de flesta av oss konsumenter uppfattar det är det just skördat denna säsong och morötter skördar man för fullt nu, alltså ska det inte vara morötter från 2007.

Inte kan man påstå att bilden visar ”färska morötter” (inköpta 16 juli 2008). Problemet är att det är ett varumärke och då kan inte Livsmedelsverket agera. Annat exempel var ”Skånekött” från Danmark.

Kan någon myndighet göra något? Tills vidare lägger vi det under ”tummen ner”, för det är väl så dålig stil. 3 tummar ner blir betyget.

upp

Startsida Övrig verksamhet och kampanjer Kontakta oss