Ett gammalt kärt ämne som aktualiserades
15 juli av Konsumentföreningen Stockholm vid deras presseminarium.
Den berömda Smör- och rapsoljan från Arla hade vi uppe
redan under
2007, men det gjorde ingen nytta. Bättre upp Arla!
Se under vårt
avsnitt Märkning där det finns gott om galenskaper, eller Chicken
Race där vi lägger direkt vilseledande företeelser.
Men vi spär på idag med ett nytt exempel, denna gång vilseledande varumärke, ”Säsongens skörd”, som ägs av SABA Frukt & Grönt. Som de flesta av oss konsumenter uppfattar det är det just skördat denna säsong och morötter skördar man för fullt nu, alltså ska det inte vara morötter från 2007.
Inte kan
man påstå att bilden visar ”färska morötter”
(inköpta 16 juli 2008). Problemet är att det är ett varumärke
och då kan inte Livsmedelsverket agera. Annat exempel var ”Skånekött”
från Danmark.
Kan någon myndighet göra något? Tills vidare lägger
vi det under ”tummen
ner”, för det är väl så dålig stil.
3 tummar ner blir betyget.
|