Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2005-03-18

Rapportering från seminarium på Jordbruksdepartementet

Reklam riktad till barn

Fredagens möte (18 mars) om reklam riktad till barn mynnade ut i en besviken konsumentminister. Upp till bevis – annars blir det lag, menar ministern.

Som ett led i diskussionen om reklam riktad till barn, och framför allt reklam för fet snabbmat och godis, kallade konsumentminister Ann-Christin Nykvist ett fyrtiotal branschföreträdare, opinionsbildare och myndigheter till ett möte i fredags.

I ett pressmeddelande vädrar ministern sitt missnöje och sin skepsis till branschens vilja till självsanering.

- Näringslivet säger sig ha en massa saker på gång men jag är besviken på att inte fler konkreta förslag lades fram. Berörda branscher måste upp till bevis om självsaneringen ska vara ett trovärdigt alternativ, säger Nykvist i en kommentar efter mötet. - Om det inte går att få en frivillig begränsning av reklam riktad till barn, så måste vi överväga lagstiftning.

Läs Ann-Christin Nykvists pressmeddelande
Läs referat från seminariet (pdf-fil)

upp