Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2005-04-01



Artikel i Sydöstran

Kommunen har ingen policy för barnriktad reklam

SÖLVESBORG - Från kommunens sida tycker man inte att reklam i kulturevenemang är så farligt, om det bara gäller mjölk. Någon policy för hur man ska förhålla sig till sponsrings- och reklamfrågor vad gäller barn finns inte.

Ytterst ansvarig för evenemanget i Bokelundsskolan är chefen för Fritid och kultur i Sölvesborg, Ulf Bjälkenborn. Han känner inte till kalven Kalvin, och säger att han inte var medveten om att Skånemejerier förekom i arrangemanget.

Är det okej att en reklamfigur är med i ett kommunalt arrangerat kulturevenemang för barn?
– Ja, när det gäller mjölk tycker jag väl inte det är så där motstridigt, kanske.

Även om det inte är mjölk i allmänhet utan ett specifikt mejeris märke?
– Jag tycker inte att det väcker anstöt det här. Är det någon som har reagerat på det?
Ordförande för Sveriges Konsumenter i Samverkan kallar det för förtäckt reklam riktad mot barn.
– Det är svårt för mig att uttala mig när jag inte känner till det. Det verkar ju som att vi inte riktigt har vetat om det.

Vad har ni för policy i kommunen vad gäller sponsring av evenemang för barn?
– Det finns ju ingen uttalad policy. Det är ju vi själva som kör de här barnprogrammen till stor del och vi har ingen direkt sponsring där. Vi köper upp vissa program, många gånger sker det ju med andra kommuner i Blekinge. Jag vet faktiskt inte hur det har gått till i det här fallet.

Är det rätt barn ska exponeras för förtäckt reklam när de besöker kommunalt arrangerade evenemang?
– Nej, det kan jag ju säga att det tycker jag inte.

Men, det sker ju uppenbarligen.
– Ja, tydligen har det ju gjort det.

Vad ska ni göra?
– Ja, vi får kanske kolla upp sådant här noggrannare i framtiden, vad arrangemangen innehåller.

Borde det finnas en policy?
– Ja, vi är världsmästare på policy i det här landet. Det är ju lite sunt förnuft också i hur man agerar. Men, man ska självklart inte lura på barn reklam som innebär att det gynnar någon kommersiell firma. Jag känner inte till att det har förekommit något liknande här förut. Givetvis får vi titta på det här framöver.

Nils Karlsson är kultursamordnare vid Sölvesborgs kommun.
Du visste att kalven Kalvin skulle vara med i showen. Vad tänkte du om det?
– Att det är en figur man använder som andra. Jag menar som kossan Doris i tv, eller vad det nu är för figur man använder, som man försöker sälja barnproduktionen på.

Men, i det här fallet var det då en annan produkt.
– Ja, allting är ju produkter idag, så det ...

Det var inget som du reagerade på att det var Skånemejeriers figur?
– Nej, jag visste att kalven var med, men jag var inte hundra på att det var mejerierna som hade tagit fram den här figuren.

Text Pontus Fredriksson
(Artikel i Sydöstran)

upp